Forskjell mellom versjoner av «Ring 2»

Linje 1: Linje 1:
'''Ring 2''', også kalt [[Kirkeveiringen]], påbegynt i 1890 og fullført i 1950-årene. Ring 2 går fra [[Lodalsbruene|Lodalsbrua]] (rv. 190) og følger [[Kværnerveien]] og [[St. Halvards gate]] til Galgeberg, [[Åkebergveien]] og [[Kjølberggata]] fra Galgeberg, videre [[Finnmarkgata]] til [[Carl Berners plass]], derfra [[Christian Michelsens gate]], [[Marcus Thranes gate]], [[Griffenfeldts gate]] og [[Kirkeveien]] til [[Frogner plass]], og endelig [[Halvdan Svartes gate|Halvdan Svartes]] gate til [[Drammensveien]] ved [[Skøyen (strøk)|Skøyen]]. Den krysser Akerselva på [[Vøyenbrua]].   
+
'''Ring 2''', også kalt [[Kirkeveiringen]], påbegynt i 1890 og fullført i 1950-årene. Ring 2 går fra [[Lodalsbruene|Lodalsbrua]] (rv. 190) og følger [[Kværnerveien]] og [[St. Halvards gate]] til [[Galgeberg]], [[Åkebergveien]] og [[Kjølberggata]] fra Galgeberg, videre [[Finnmarkgata]] til [[Carl Berners plass]], derfra [[Christian Michelsens gate]], [[Marcus Thranes gate]], [[Griffenfeldts gate]] og [[Kirkeveien]] til [[Frogner plass]], og endelig [[Halvdan Svartes gate|Halvdan Svartes]] gate til [[Drammensveien]] ved [[Skøyen (strøk)|Skøyen]]. Den krysser Akerselva på [[Vøyenbrua]].   
  
 
Ring 2 er om lag 10 km lang og er fra 2010 kommunal. Den var tidligere riksvei med nummer rv. 161. Innenfor Ring 2 finnes [[Ring 1]] (tidligere kalt Ibsenringen) og utenfor finnes [[Ring 3]] (Store Ringvei).  
 
Ring 2 er om lag 10 km lang og er fra 2010 kommunal. Den var tidligere riksvei med nummer rv. 161. Innenfor Ring 2 finnes [[Ring 1]] (tidligere kalt Ibsenringen) og utenfor finnes [[Ring 3]] (Store Ringvei).  
  
 
==== Historikk ====
 
==== Historikk ====
Ring 2 er Oslos eldste ringvei. En ringgate fra [[Galgeberg]] til Skøyen ble planlagt allerede i 1885 av ingeniør Albert Fenger-Krog. Ring 2 ble påbegynt i 1890 og fullført i begynnelsen av 1950-årene med omtrent samme løp som i de opprinnelige planene. Bortsett fra den siste strekningen var hele veien utbygd som firefeltsvei rundt 1990. For å redusere biltrafikken i tettbebyggelsen, bestemte man imidlertid i 1990-årene å føre en større del av trafikken ut på Ring 3 (Store Ringvei). Derfor ble den søndre delen av Finnmarkgata ombygd til tofeltsvei i 1990-årene, og Kirkeveien ble på 2000-tallet tofeltsvei nedenfor [[Majorstuen (strøk)|Majorstuen]].  
+
Ring 2 er Oslos eldste ringvei. En ringgate fra Galgeberg til Skøyen ble planlagt allerede i 1885 av ingeniør Albert Fenger-Krog. Ring 2 ble påbegynt i 1890 og fullført i begynnelsen av 1950-årene med omtrent samme løp som i de opprinnelige planene. Bortsett fra den siste strekningen var hele veien utbygd som firefeltsvei rundt 1990. For å redusere biltrafikken i tettbebyggelsen, bestemte man imidlertid i 1990-årene å føre en større del av trafikken ut på Ring 3 (Store Ringvei). Derfor ble den søndre delen av Finnmarkgata ombygd til tofeltsvei i 1990-årene, og Kirkeveien ble på 2000-tallet tofeltsvei nedenfor [[Majorstuen (strøk)|Majorstuen]].  
 
[[Kategori:Gater]]
 
[[Kategori:Gater]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]

Revisjonen fra 6. sep. 2021 kl. 16:41

Ring 2, også kalt Kirkeveiringen, påbegynt i 1890 og fullført i 1950-årene. Ring 2 går fra Lodalsbrua (rv. 190) og følger Kværnerveien og St. Halvards gate til Galgeberg, Åkebergveien og Kjølberggata fra Galgeberg, videre Finnmarkgata til Carl Berners plass, derfra Christian Michelsens gate, Marcus Thranes gate, Griffenfeldts gate og Kirkeveien til Frogner plass, og endelig Halvdan Svartes gate til Drammensveien ved Skøyen. Den krysser Akerselva på Vøyenbrua.

Ring 2 er om lag 10 km lang og er fra 2010 kommunal. Den var tidligere riksvei med nummer rv. 161. Innenfor Ring 2 finnes Ring 1 (tidligere kalt Ibsenringen) og utenfor finnes Ring 3 (Store Ringvei).

Historikk

Ring 2 er Oslos eldste ringvei. En ringgate fra Galgeberg til Skøyen ble planlagt allerede i 1885 av ingeniør Albert Fenger-Krog. Ring 2 ble påbegynt i 1890 og fullført i begynnelsen av 1950-årene med omtrent samme løp som i de opprinnelige planene. Bortsett fra den siste strekningen var hele veien utbygd som firefeltsvei rundt 1990. For å redusere biltrafikken i tettbebyggelsen, bestemte man imidlertid i 1990-årene å føre en større del av trafikken ut på Ring 3 (Store Ringvei). Derfor ble den søndre delen av Finnmarkgata ombygd til tofeltsvei i 1990-årene, og Kirkeveien ble på 2000-tallet tofeltsvei nedenfor Majorstuen.