Smestadkrysset

Revisjon per 19. nov. 2020 kl. 17:40 av Øyvind (diskusjon | bidrag)
Smestadkrysset i første halvdel av 1950-årene. I forgrunnen Sørkedalsveien, til høyre Ullernchaussen med Røabanen under og forretningsgården med bl.a. manufakturforretning og bokhandel. - Foto Jac. Brun / Mittet & Co, A/S / Oslo Museum Creative Commons 3.0 lisens..

Smestadkrysset, to plans kryss som fører Store Ringvei (Ring 3) i tunnel under det lysregulerte krysset Sørkedalsveien/Viggo Hansteens vei/Ullernchausséen og under Røabanens og Kolsåsbanens linje, bydel Ullern.

Inntil veitunnelen stod ferdig i desember 1983, gikk trafikken langs Store Ringvei over Smestadkrysset, som da var et vanlig lyskryss, og en av de verste trafikkflaskehalsene i de vestlige bydeler.

Ved krysset, i Sørkedalsveien 61, ble det 1933–34 bygd en forretningsgård, kalt Handelssentralen med postkontor og diverse daglivvarebutikker i første etasje og restauranten Bakkekroen i annen etasje, arkitekt Peder Hofflund. På den andre siden av Ringveien kom en MIL-bensinstasjon. Diagonalt over krysset for Bakkekroen, i Ullernchausseen 1, kom noen år senere en forretningsgård til. Den er på to/treetasje, tegnet av Nicolai Beer. Her var tidligere Smestad Trikot- og Manufagkrurforretning, Smestad Bok- & Papirhandel, etablert 1939, kolonialforretning, fisk og vilt-forretning og Petit konditori. Forretningene i disse to gårdene gjorde at Smestadkrysset i mange år var et lite butikksentrum. Anleggsarbeidene i forbindelse med byggingen av det nye, planfrie Smestadkrysset 1981/82 førte til at en rekke av butikkene, bl.a bokhandelen, fikk en så stor omsetningssvikt at de fikk problemer med å fortsete.

Bakkekroen drives fremdeles, men de opprinnelige butikkene er erstattet av en 7-eleven-butikk og et begravelsesbyrå. Bensinstasjonen, som senere ble en BP-stasjon, er revet og nybygd. Den var først Norol-stasjon, så Statoil-stasjon og er nå en stor Cirkle K-stasjon. I Ullernchausseen 1 er nå bunadbutikken Norske Bunader.