Forskjell mellom versjoner av «Sjursøykaiene»

(Created page with "Omfatter: 1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for...")
 
 
(8 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Omfatter:
+
'''Sjursøykaiene''', kaianlegg på [[Sjursøya]]. Det er tre kaier her; på vestsiden er [[Sjursøymoloen]].
  
1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn.
+
1. ''Nordre Sjursøykai'', på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn.
  
2. Søndre Sjursøykai, på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008.
+
2. ''Søndre Sjursøykai'', på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008.
  
3. Østre Sjursøykai, på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre Bekkelagskai (se [[Bekkelagskaiene]]) ble gjenfylt i 2009.
+
3. ''Østre Sjursøykai'', på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. [[Tankskipsutstikkeren]] er en kaiutstikker fra det østre hjørnet. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre [[Bekkelagskaiene|Bekkelagskai]] ble gjenfylt i 2009.  
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
 
+
[[Category:Kaiene]]
[[Bekkelagskaiene]]
 
 
 
== Referanser til denne artikkelen ==
 
 
 
[[Bekkelagskaiene]], [[Sjursøya]]
 

Nåværende revisjon fra 5. apr. 2021 kl. 12:18

Sjursøykaiene, kaianlegg på Sjursøya. Det er tre kaier her; på vestsiden er Sjursøymoloen.

1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn.

2. Søndre Sjursøykai, på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008.

3. Østre Sjursøykai, på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Tankskipsutstikkeren er en kaiutstikker fra det østre hjørnet. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre Bekkelagskai ble gjenfylt i 2009.