Forskjell mellom versjoner av «Sjursøykaiene»

Linje 7: Linje 7:
 
3. ''Østre Sjursøykai'', på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre [[Bekkelagskaiene|Bekkelagskai]] ble gjenfylt i 2009.
 
3. ''Østre Sjursøykai'', på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre [[Bekkelagskaiene|Bekkelagskai]] ble gjenfylt i 2009.
  
== Referanser i denne artikkelen ==
 
  
[[Bekkelagskaiene]]
 
 
== Referanser til denne artikkelen ==
 
 
[[Bekkelagskaiene]], [[Sjursøya]]
 
[[Kategori:Kaier]]
 
[[Kategori:Havna og øyene]]
 
 
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
 
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
 
[[Category:Kaiene]]
 
[[Category:Kaiene]]

Revisjonen fra 28. jun. 2018 kl. 11:59

Sjursøykaiene, kaianlegg på Sjursøya. Det er tre kaier her; på vestsiden er Sjursøymoloen.

1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn.

2. Søndre Sjursøykai, på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008.

3. Østre Sjursøykai, på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre Bekkelagskai ble gjenfylt i 2009.