Forskjell mellom versjoner av «Ringgata»

Linje 1: Linje 1:
'''Ringgata''', [[Tøyen (strøk)|Tøyen]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fra snuplass ved krysset [[Hagegata]]/[[Økernveien]] til stikkvei til [[Tøyengata]] bak det gamle [[Munch-museet]]. Gaten er del av et ringgatesystem rundt byen planlagt av ingeniør Fenger Krog i 1880-årene. Planen ble begynt iverksatt 1890, resultatet ble [[Ring 2]] ([[Kirkeveiringen]]) fra [[Skøyen (strøk)|Skøyen]] til [[Galgeberg]], der den siste strekningen var ferdig 1950. På Tøyen ble traseen lagt om i forhold til den opprinnelige planen; resultatet er at Ringgata ble liggende igjen som en av byens mest isolerte gatestumper.
+
'''Ringgata''', [[Tøyen (strøk)|Tøyen]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fra snuplass ved krysset [[Hagegata]]/[[Økernveien]] til stikkvei til [[Tøyengata]] bak det gamle [[Munch-museet]]. Gaten er del av et ringgatesystem rundt byen planlagt av ingeniør Albert Fenger Krog i 1880-årene. Planen ble begynt iverksatt 1890, resultatet ble [[Ring 2]] (Kirkeveiringen) fra [[Skøyen (strøk)|Skøyen]] til [[Galgeberg]], der den siste strekningen var ferdig 1950. På Tøyen ble traseen lagt om i forhold til den opprinnelige planen; resultatet er at Ringgata ble liggende igjen som en av byens mest isolerte gatestumper.
 
[[Kategori:Gater]]
 
[[Kategori:Gater]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]
 
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]

Revisjonen fra 7. sep. 2021 kl. 06:46

Ringgata, Tøyen, bydel Gamle Oslo, fra snuplass ved krysset Hagegata/Økernveien til stikkvei til Tøyengata bak det gamle Munch-museet. Gaten er del av et ringgatesystem rundt byen planlagt av ingeniør Albert Fenger Krog i 1880-årene. Planen ble begynt iverksatt 1890, resultatet ble Ring 2 (Kirkeveiringen) fra Skøyen til Galgeberg, der den siste strekningen var ferdig 1950. På Tøyen ble traseen lagt om i forhold til den opprinnelige planen; resultatet er at Ringgata ble liggende igjen som en av byens mest isolerte gatestumper.