Forskjell mellom versjoner av «Røa stasjon»

(Ny side: '''Røa stasjon''',)
 
Linje 1: Linje 1:
'''Røa stasjon''',
+
'''Røa stasjon''', holdeplass på forstadsbane fra [[Stortinget stasjon|Stortinget]] til Østerås i Bærum. Røa var endestasjonen på [[Røabanen]] fra 1935 til 1948. Banen var en forlengelse av [[Smestadbanen|Smestadbanen,]] åpnet 1912. Ved banens forlengelse til [[Røa (strøk)|Røa]] i 1935, var det dobbeltspor kun til [[Makrellbekken (strøk)|Makrellbekken]] og enkeltspor videre til Røa. Fra 1938/39 var det dobbeltspor helt opp.
 +
 
 +
Stasjonen på Røa ble anlagt øst for Vækerøveien, omtrent der dagens holdeplass ligger. Her var det perrong og kiosk. Under krigen var det planer om forlengelse til teglverkstomten på på vestsiden av [[Lysakerelva]], men  grunnet materialmangel ble traseen vestover fra Røa bare planert og ikke ferdigstilt. Etter krigen ble banen videreført via tunnel under [[Vækerøveien]] frem til en ny stasjon ved [[Harald Løvenskiolds vei]] på vestsiden av tunnelen. I Harald Løvenskiolds vei 1, på sørsiden av banen oppførte [[Holmenkolbanen A/S|A/S Holmenkolbanen]] en tomannsbolig med venterom og kiosk ved perrongen (rk. Kristofer Lange). I 1948 ble banen åpnet til Grini, slik at Røa bare ble en mellomstasjon. Ved omleggingen til T-banestandard i 1995 ble stasjonen flyttet tilbake til beliggenheten øst for Vækerøveien. Harald Løvenskiolds vei som tidligere krysset banen i plan, er nå stengt her.

Revisjonen fra 14. mar. 2020 kl. 16:00

Røa stasjon, holdeplass på forstadsbane fra Stortinget til Østerås i Bærum. Røa var endestasjonen på Røabanen fra 1935 til 1948. Banen var en forlengelse av Smestadbanen, åpnet 1912. Ved banens forlengelse til Røa i 1935, var det dobbeltspor kun til Makrellbekken og enkeltspor videre til Røa. Fra 1938/39 var det dobbeltspor helt opp.

Stasjonen på Røa ble anlagt øst for Vækerøveien, omtrent der dagens holdeplass ligger. Her var det perrong og kiosk. Under krigen var det planer om forlengelse til teglverkstomten på på vestsiden av Lysakerelva, men grunnet materialmangel ble traseen vestover fra Røa bare planert og ikke ferdigstilt. Etter krigen ble banen videreført via tunnel under Vækerøveien frem til en ny stasjon ved Harald Løvenskiolds vei på vestsiden av tunnelen. I Harald Løvenskiolds vei 1, på sørsiden av banen oppførte A/S Holmenkolbanen en tomannsbolig med venterom og kiosk ved perrongen (rk. Kristofer Lange). I 1948 ble banen åpnet til Grini, slik at Røa bare ble en mellomstasjon. Ved omleggingen til T-banestandard i 1995 ble stasjonen flyttet tilbake til beliggenheten øst for Vækerøveien. Harald Løvenskiolds vei som tidligere krysset banen i plan, er nå stengt her.