Forskjell mellom versjoner av «Hovseter stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Hovseter stasjon''', stasjon på [[Røabanen]] mellom [[Holmen stasjon|Holmen]] og [[Røa stasjon|Røa]], opprettet i 1935. Banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, da også stasjonene [https://www.oslobyleksikon.no/Volvat_(str%C3%B8k) Volvat], [https://www.oslobyleksikon.no/Heggeli_(str%C3%B8k) Heggeli], [https://www.oslobyleksikon.no/S%C3%B8rbyhaugen_(str%C3%B8k) Sørbyhaugen], [https://www.oslobyleksikon.no/Huseby_skole Huseby skole] og Grini ble nedlagt (Volvat var fortsatt stasjon på [https://www.oslobyleksikon.no/Kols%C3%A5sbanen Kolsåsbanen] til 1997). Røa stasjon ble flyttet tilbake til østsiden av Vækerøveien. I forbindelse med omleggingen ble det laget planfrie kryss ved Makrellbekken og Hovseter. De gamle aviskioskene var nå revet, bortset fra den på Røa som ble nedlagt ved flyttingen av stasjonen, men på Hovseter ble det oppført en ny kiosk på broen over banen. Etter Sporveiens overtakelse fikk Røabanen linjenummer 83. Dette ble senere endret til 16. Etter at pendeldriften startet, har Røabanen blitt betjent av linje 2 Østerås–Ellingsrudåsen.
+
'''Hovseter stasjon''', stasjon på [[Røabanen]] mellom [[Holmen stasjon|Holmen]] og [[Røa stasjon|Røa]], opprettet i 1935. Stasjonen lå ved krysset mellom den daværende [[Hovseterveien]], nå [[Gamle Hovsetervei]] og [[Stasjonsveien]]; da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side av Hovseterveien, hvor det var kryss i plan. I 1950-årene fikk stasjonen Narvesenkiosk ved perrongen ved det nedadgående sporet. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss ved Makrellbekken stasjon og Hovseter. Banelegemetble senket og Gamle Hovsetervei ført via en bro over banen til krysset med Stasjonsveien. Den gamle aviskioskene var nå revet, men det ble oppført en ny, større kiosk på broen over banen.  
 +
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 +
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]

Revisjonen fra 25. mai 2020 kl. 17:00

Hovseter stasjon, stasjon på Røabanen mellom Holmen og Røa, opprettet i 1935. Stasjonen lå ved krysset mellom den daværende Hovseterveien, nå Gamle Hovsetervei og Stasjonsveien; da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side av Hovseterveien, hvor det var kryss i plan. I 1950-årene fikk stasjonen Narvesenkiosk ved perrongen ved det nedadgående sporet. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss ved Makrellbekken stasjon og på Hovseter. Banelegemetble senket og Gamle Hovsetervei ført via en bro over banen til krysset med Stasjonsveien. Den gamle aviskioskene var nå revet, men det ble oppført en ny, større kiosk på broen over banen.