Forskjell mellom versjoner av «Fjordbyen»

 
(3 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Fjordbyen''', -----denne er under arbeid----prosjekt for utvikling av Oslos fjord- og havneområder fra [[Frognerkilen]] i nord til [[Bekkelaget (strøk)|Bekkelaget]] ([[Sydhavna]]) i sørøst. Det omfatter et areal på 2260 daa og er inndelt i 11 delområder. Hensikten med prosjektet er å frigjøre arealer ut mot sjøen og benytte disse til fremtidsrettet byutvikling med bolig, rekreasjon og næring på en slik måte at byen åpnes mot fjorden. Følgende havnearealer ble fristilt for byutviklingsformaål: [[Tjuvholmen]], [[Bjørvika]]–[[Bispevika]], [[Filipstad (strøk)|Filipstad]] og [[Sørenga]]-[[Loenga]].
+
'''Fjordbyen''', prosjekt for utvikling av Oslos fjord- og havneområder fra [[Frognerkilen]] i vest til [[Bekkelaget (strøk)|Bekkelaget]] ([[Sydhavna]]) i sørøst. Det omfatter et areal på 2260 daa og er inndelt i 11 delområder. Hensikten med prosjektet er å frigjøre arealer ut mot sjøen og benytte disse til fremtidsrettet byutvikling med bolig, rekreasjon og næring på en slik måte at byen åpnes mot fjorden.  
  
Planen ble vedtatt av bystyret i 2000. Reguleringsplanen for Bjørvika ble vedtatt av bystyret i 2003. Mellom 2003 og 2005 kom det på plass nye reguleringsplaner for Tjuvholmen og [[Akershusstranda]] samt en midlertidig reguleringsplan for containerterminal på [[Sjursøya]].
+
De første planene ble vedtatt av bystyret i 2000. Selve Fjordbyplanen ble vedtatt av bystyret i 2008. I perioden fra 2000 til 2019 er de fleste prosjektene planlagt, og mange er også fullført. De tidligere havnearealene som er fristilt for byutviklingsformal, er [[Tjuvholmen]], [[Bjørvika]][[Bispevika]], [[Filipstad (strøk)|Filipstad]] og [[Sørenga]]-[[Loenga]]. Samtidig vedtok bystyret i 2009 at [[Sydhavna]] skal etableres som Oslos permanente havn.  
 
 
Fjordbyplanen ble vedtatt av bystyret 2008. Den bestod av en strategisk overordnet plan, hvor Fjordbyprinsippene gav de politiske føringene fra Oslo kommune for videre planarbeid i Fjordbyen som helhet og for kommende reguleringsplaner for delområdene Filipstad, [[Vippetangen]], [[Alnaelva|Alnas utløp]] og [[Ormsundkaia|Ormsund]]. I tillegg er det et plan- og utredningsprogram for de samme fire delområdene. Flere av områdene som Tjuvholmen og Sørenga er på det nærmeste ferdige, mens andre er under utbygging eller planlegging.  
 
 
 
Bystyret vedtok i 2009 at [[Sydhavna]] skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk skal flyttes dit. Sydhavna omfatter områdene sør for [[Grønlia (havna)|Grønlia]]: [[Kongshavn]], [[Sjursøya]], [[Kneppeskjærutstikkeren]], [[Bekkelagskaiene|Søndre Bekkelagskai]] og [[Ormsundet|Ormsund]].  
 
  
 
Fjordbyens ulike delområder:  
 
Fjordbyens ulike delområder:  
  
== Hva er Havnepromenaden? ==
+
[[Havnepromenaden|''Havnepromenaden'']]: Oslo skal få en mer enn 9 km lang sammenhengende havnepromenade fra Frognerkilen i vest til [[Alnaelva|Alnas utløp]] i øst som skal være allment tilgjengelig hele døgnet og tilpasset alle brukergrupper. Havnepromenaden skal gå langs hele sjøfronten. En foreløpig trasé ble åpnet i 2017; hele prosjektet skal pågå til 2030.  
 
 
==  Oslo skal få en mer enn 9 kilometer lang sammenhengende havnepromenade med varierte tilbud hele året, allment tilgjengelig hele døgnet og tilpasset alle brukergrupper. Målet er at Havnepromenaden skal gi et variert møte med vannet innenfor hvert delområde på strekningen. Den skal gå langs hele sjøfronten og skal være gjennomgående, tilstrekkelig bred og offentlig tilgjengelig hele døgnet.
 
* Vedtatt prinsipp- og strategiplan for Havnepromenaden i Oslo (PDF, 30MB)  ==
 
 
 
== Når skjer det? ==
 
 
 
==  Prosjektperioden løper fra 2008-2030. Midlertidige løsninger skal etableres der det er behov slik at en promenade kan realiseres så tidlig som mulig.  ==
 
 
 
== Hvor går Havnepromenaden? ==
 
 
 
==  Promenaden skal gå fra Frognerkilen i vest til Alnas utløp i øst.  ==
 
 
 
== Hvorfor lager vi en havnepromenade? ==
 
 
 
==  Bystyrets vedtak om Fjordbyplanen i 2008 «bestiller» et arbeid med en havnepromenade i Oslo. Havnepromenaden er folkets promenade og skal  binde sammen fjorden og byen.  Havnepromenaden skal være et urbant svar på en «markatur», og en opplevelsestur som skal opplyse og overraske promenadegåere.  ==
 
 
 
== Hvem er ansvarlig? ==
 
 
 
==  Prosjektet er et kommunalt samarbeid mellom Byantikvaren, Bymiljøetaten, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Kulturetaten, Oslo Havn KF og Plan- og bygningsetaten.  Plan- og bygningsetaten er prosjektledende etat i dette arbeidet. I dette arbeidet inngår det også å skape en god dialog og samarbeidsform med de private grunneierne og aktørene i området.  ==
 
 
 
Frognerstranda: Både havnepromenaden og hovedsykkelveien skal føres over Frognerstranda. Det vil skape nye attraksjoner og aktivisering av vannkanten til rekreasjonsformål. Den strekker seg fra den innerste delen av Frognerkilen og Bygdøy i vest, til Hjortnes/Framnes i øst. Det inngår også som det vestligste delområdet av Fjordbyen.
 
 
 
Frognerstranda er en strandlinje sør i bydel Frogner i Oslo. Langs strandlinjen går det både gang- og sykkelveier, motorvei (E18) og togskinner. E18 er Norges mest belastede stamvei.
 
 
 
Den deler i dag områder som tidligere hadde god forbindelse til hverandre, og utgjør både en visuell og funksjonell barriere i områdene den berører samt at den er en betydelig støykilde. Situasjonen forsterkes ytterligere av jernbanespor som ligger mellom dagens E-18 og byen bak. Området er populært blant syklister og fotgjengere.
 
 
 
== Hva skjer på Filipstad? ==
 
Filipstad skal utvikles til å bli et boligområde med god forankring både visuelt og funksjonelt til byen.
 
 
 
=== Planen for Filipstad omfatter ===
 
* mellom 2000 – 3000 nye  boliger, og inntil 340 utleieenheter, avhengig av leilighetsfordeling
 
* ca. 9 000 arbeidsplasser
 
* ny trikketrasé som knytter sammen Skillebekk og sentrum via Filipstad
 
* ny pir for store cruiseskip
 
* ny skole for 840 elever og ny barnehage med 24 avdelinger
 
* totalt 91 daa til friareal, hvorav en stor park på inntil 41 daa og havnepromenade langs sjøkanten
 
 
 
Tjuvholmen strekker seg ut i fjordlandskapet fra Aker brygge i øst og med Filipstad og Hjortnes i vest. Tjuvholmen ble vedtatt byutviklet i 2004.
 
 
 
Området er 51 dekar stort, inkludert utfyllinger.
 
 
 
Tjuvholmen er Oslos nyeste ferdigstilte byutviklingsprosjekt i Fjordbyen. Kysttrafikken var i lang tid lokalisert på Tjuvholmen, men flyttet til Kneppeskjær-utstikkeren i Sydhavna i 2005 da byggingen startet.
 
 
 
Totalt er det bygget ca 148 000 kvadratmeter nytt gulvareal på Tjuvholmen. Det omfatter ca 950 nye boliger og 1700 nye arbeidsplasser, hvorav 1400 er kontorarbeidsplasser. I tillegg er det oppført en ni dekar stor offentlig park.
 
 
 
Byutviklingen startet i 2005, og høsten 2007 flyttet de første inn på «nye» Tjuvholmen.
 
 
 
Nye Tjuvholmen består av tre deler
 
* Akerodden - en liten halvøy som en forlengelse av Aker brygge med kontorer, boligeiendom, hotell, forretninger og restauranter
 
* Tjuvholmen - med boligstrukturer langs vannkanten og en bro som vil forbinde området med Filipstad. Det vil bli typiske sjøside-aktiviteter i området og et aktivitets- og opplevelsessenter
 
* Skjæret - en liten kunstig øy som byr på et parklandskap med skulpturer og et nytt kunsmuseum. Oppdraget med å tegne museet ble gitt den italienske arkitekten Renzo Piano, og er per dags dato hans eneste prosjekt i Skandinavia. Museet åpnet høsten 2012. 
 
 
 
== Hva er Aker brygge? ==
 
Aker brygge kan sies å være Oslos første ferdig utviklede prosjekt i Fjordbyen. Her danner gammel industriarkitektur fra Akers mekaniske verksteds epoke utgangspunkt for en spennende bydel med nesten 400 boliger og 7000 arbeidsplasser.
 
 
 
Området er 58 dekar stort.
 
 
 
== Når ble Aker brygge utviklet? ==
 
Aker brygge ble utviklet i tre etapper i perioden 1985-1998. Større deler av området ble rehabilitert så sent som i 2014.
 
 
 
Vestbanen grenser til Aker Brygge og Rådhusplassen. Vestbanetomta er navnet på området bak Oslos gamle jernbanestasjon, Vestbanen. Stasjonsbygningen som ble nedlagt i 1990, er fredet av Riksantikvaren. I juni 2005 åpnet Nobels Fredssenter i den restaurerte bygningen.
 
 
 
Statsbygg utvikler det gamle sporområdet på Vestbanetomta til et nytt og helhetlig museumsanlegg for Nasjonalmuseet. Dette inkluderer arealer til administrasjon, verksteder, magasiner, utstillingsarealer og vestibyler. I tillegg skal museet inneholde arealer for museumsbutikk, kafé, foredrags- og kinosal og bibliotek.
 
* Områdets størrelse: 51,1 dekar inkludert trekanttomta.
 
* Utbyggingsvolum: 54 600 m2, hvorav 40 000 m2 BRA over bakken.
 
 
 
Rådhusplassen strekker seg mot Pipervika, Vestbanen og Aker Brygge i vest og Akershus festning og Akershusstranda i øst. Mot nord avgrenses plassen av Oslo rådhus. 
 
 
 
Området er nesten 67 dekar stort.
 
 
 
Rådhusplassen er hjertet i Fjordbyen og et av Oslos fineste uterom med en viktig historisk betydning.
 
 
 
Siden 1994 har plassen vært bilfri. Ny trikkelinje over plassen ble etablert i 1995. Samtidig ble de siste restene av motorvei E-18 fjernet ved byggingen av Festningstunnelen og Vestbanekrysset.
 
 
 
I sommerhalvåret foregår det en mengdefestivaler, konserter og andre friluftsarrangementer på Rådhusplassen. Fra Rådhusbryggene går det en rekke turist- og cruisebåter i sommerhalvåret. 
 
 
 
Akershusstranda: I fremtiden legges det opp til en endring av området rundt Akershusstranda med vekt på rekreasjon og grøntområder med høy grad av tilgjengelighet for publikum. Området vil også kunne få en rekke nye publikumstilbud gjennom nytt innhold i eksisterende havneskur samt oppgradering av de såkalte "pappabuene".
 
 
 
I 2010 ble det gjennomført et utredningsarbeid om Fjordtrikken, hvor ett av alternativene var en trikkeløsning fra Bjørvika til Rådhusplassen via Vippetangen og Akerhusstranda. I desember 2014 startet Oslo Havn KF med rehabiliteringsarbeider på deler av strekningen langs Akerhusstranda.
 
 
 
Prosjektet er en del av Fjordbyen. 
 
 
 
== Kort om Vippetangen ==
 
* Områdets størrelse: 120, 9 dekar
 
* Status: Områdeprogram ble oversendt til politisk behandling juni 2016. Oppstart av formelt reguleringsarbeid forventes i løpet av 1. halvår 2017
 
* Mulig utbyggingsvolum: Må avklares i detaljreguleringsprosessen
 
 
 
== Hva er planene for Vippetangen? ==
 
Vippetangens havnerelaterte kulturmiljø og festningen danner sentrale premisser for byutviklingen.
 
 
 
Det innebærer moderate byggehøyder på 2-4 etasjer. Det er ikke tatt stilling til om kornsiloen rives eller bevares, men både Fiskehallen og siloen står på Byantikvarens liste over vernede bygg. Området har en sentral og viktig rolle i den pågående byutviklingen av Kvadraturen.
 
* Områdets størrelse: 120,9 dekar
 
* Status: Områdeprogram ble oversendt til politisk behandling juni 2016. Oppstart av formelt reguleringsarbeid forventes i løpet av 1. halvår 2017
 
* Mulig utbyggingsvolum: Må avklares i detaljreguleringsprosessen
 
  
== Hvorfor skal vi byutvikle Vippetangen? ==
+
[[Frognerstranda|''Frognerstranda'']]: Både havnepromenaden og hovedsykkelveien skal føres over Frognerstranda, som strekker seg fra den innerste delen av Frognerkilen og Bygdøy i vest, til Hjortnes/Framnes i øst. Planen omfatter også åpning av områdene mellom [[Skillebekk (strøk)|Skillebekk]] og sjøen, avhengig av hvor traseen til en fremtidig [[E 18]] vil gå. 
  
=== Målet er at Vippetangen skal ===
+
[[Filipstad (strøk)|''Filipstad'']]: Det foreligger omfattende planer for byutvikling på Filipstadområdet, bl.a. med 2000–3000 nye boliger, flere tusen arbeidsplasser, en ny trikketrasé som knytter sammen Skillebekk og sentrum via Filipstad, ny pir for passasjerbåter, en ny skole og i alt 91 daa til friareal, hvorav en stor park på inntil 41 daa og havnepromenade langs sjøkanten.  
* være et attraktivt område for publikum gjennom hele året.
 
* bygge opp under Akershus festning som et nasjonalt kulturminne.
 
* være en arena for nye publikumsattraksjoner som blant annet kultur, kunst, bevertning, underholdning og handel.  
 
  
== akta om Bjørvika ==
+
[[Tjuvholmen|''Tjuvholmen'']]: Byutviklingen her startet i 2005, da kaianlegget ble flyttet til [[Kneppeskjærutstikkeren]] i Sydhavna. I 2007 flyttet de første beboerne inn. Området på i alt 51 daa er stort sett ferdig utbygd med i alt 950 nye boliger og rundt 1700 nye arbeidsplasser. Tjuvholmen består av tre deler: ''Akerodden'' – en liten halvøy som en forlengelse av [[Aker Brygge|Aker brygge]] med kontorer, boligeiendom, hotell, forretninger og restauranter, selve ''Tjuvholmen'' med boligstrukturer langs vannkanten og ''Skjæret'' – en liten kunstig øy som med parklandskap, skulpturer og [[Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst|Astrup Fearnley Museet]], åpnet 2012.  
* Bjørvika grenser til Vippetangen i sørvest og Sydhavna i sørøst
 
* Bjørvika er det største av Fjordbyens 11 delområder
 
* Området måler ca 697 dekar
 
* Vedtaket om utvikling av Bjørvika-området ble fattet av bystyret i 1988, lenge før Fjordbyen ble vedtatt i år 2000. Formålet var å fornye et lenge underprioritert område Oslo sentrums østkant.
 
* operaen, Munch-museet og Deichman
 
*
 
*
 
*
 
* Loenga grenser til Bjørvikaområdet i nordvest og til Sydhavna i sør, og er navnet på et av Oslos eldste kulturhistoriske områder. Her finnes blant annet middelalderruiner. Loenga har nær tilknytning til Middelalderparken.  Områdets størelse: 75,1 daa.
 
Det er fortsatt uavklart hvordan Loenga-området kan bli utviklet i fremtiden. Det er laget en skisseløsning til et boligutviklingsprosjekt med 200 boliger, men utformingen av dette vil blant annet avhenge av det nye høyhastighets-jernbanesporet mellom Oslo og Ski og Jeerbaneverkets arbeid med prosjektet Folloporten.  
 
  
Prosjektet er en del av Fjordbyen. 
+
[[Aker Brygge|''Aker brygge'']]: Dette prosjektet var det første ferdig utviklede prosjektet i Fjordbyen, der den gamle industriarkitekturen fra [[Akers mek. Verksted|Akers mekaniske verksteds]] epoke ble utbygd til en bydel med nesten 400 boliger og 7000 arbeidsplasser. Området på 85 daa ble utbygd i tre etapper i perioden 1985-1998. Større deler av området ble rehabilitert 2014.  
  
Sydhavna strekker seg fra Paulsenkaia i Bispevika sydover til og med Ormsundkaia. 
+
[[Vestbanestasjonen|''Vestbanen'']]: Stasjonsbygningen som ble nedlagt i 1990, er fredet av Riksantikvaren. I juni 2005 åpnet Nobels Fredssenter i den restaurerte bygningen. Det gamle sporområdet var 2019 under utbygging til nytt [[Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design|Nasjonalmuseum]], planlagt ferdigstilt 2020. Hele området utgjør 51 daa, bygningsmassen utgjør i alt 54 600 m<sup>2</sup>, inkl. underjordisk anlegg.  
  
Sydhavna skal håndtere alt gods gjennom Oslo havn med unntak av gods med utenlandsfergene. Sydhavna er fellesbetegnelsen de sammenhengende havnearealene på østsiden av Indre Oslofjord fra Grønlia i nord til Ormsund i sør.
+
[[Rådhusplassen|''Rådhusplassen'']]: Området er 67 daa stort og utgjør hjertet i fjordbyen. Rådhusplassen er et av Oslos fineste byrom, som har vært bilfri siden 1994; en ny trikkelinje over plassen ble etablert 1995. [[Rådhusbryggene]] har vært under oppgradering 2010-tallet.
  
Det omfatter del av Grønlia, Kongshavn med Alnas utløp, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren og Ormsundkaia.
+
[[Akershusstranda|''Akershusstranda'']]: Området har vært under rehabilitering av [[Oslo Havn KF|Oslo Havn]] siden 2014. Tilgjengeligheten for publikum skal sikres gjennom nytt innhold i eksisterende havneskur. Det var per 2019 ikke avklart hva som skjer med cruisebåttrafikken.  
  
Prosjektet er en del av Fjordbyen. 
+
[[Vippetangen|''Vippetangen'']]: Området utgjør 120 daa, og reguleringsplanen for området var ikke ferdig per 2019. Men Vippetangens havnerelaterte kulturmiljø og festningen danner sentrale premisser for byutviklingen. Det er ikke tatt stilling til om kornsiloen rives eller bevares, men både [[Fiskehallen]] og siloen står på Byantikvarens liste over verneverdige bygg. Området har også en sentral og viktig rolle i den pågående byutviklingen av Kvadraturen.  
*
 
* Brosjyre om Fjordbyen (PDF 4MB)
 
  
 +
[[Bjørvika|''Bjørvika'']]: Dette er det største av områdene og utgjør i alt 697 daa. Utbyggingen av Bjørvika tok til da Stortinget i 1999 vedtok å bygge den nye operaen her. [[Den Norske Opera & Ballett|Operaen]] sto ferdig 2008. Det nye [[Munch-museet]] og et nytt [[Deichman Bibliotek|Deichman hovedbibliotek]] er planlagt ferdig 2020. Den omstridte [[Barcode-rekken|Barcode]]-rekken ble i hovedsak bygd i perioden 2008–16. 
  
 +
De østligste delene av Bjørvika-[[Bispevika]] omfatter også [[Loenga]] og [[Sørenga]]. Utbyggingen på Loenga er preget av den nye jernbanetunnelen på Follobanen, mens utbyggingen av Sørenga til boligområde  foregikk 2009–19. Ferdig utbygd er det om lag 750 boliger på Sørenga. Ytterst på [[Sørengutstikkeren]] åpnet Sørenga sjøbad i 2015.
  
== Hvorfor ==
+
[[Sydhavna|''Sydhavna'']]: Navnet er en fellesbetegnelse på de sammenhengende havnearealene på østsiden av Indre Oslofjord fra [[Grønlia (havna)|Grønlia]] i nord til Ormsund i sør. Området omfatter [[Kongshavn]], [[Sjursøya]], [[Kneppeskjærutstikkeren]], [[Bekkelagskaiene|Søndre Bekkelagskai]] og [[Ormsundet|Ormsund]]. Dette området skal utvikles som Oslos permanente havn. Sydhavna skal håndtere alt gods gjennom Oslo havn med unntak av gods med utenlandsfergene.  
Sydhavna skal overta all godstransport unntatt det som går via fergene. Området skal i åra som kommer utvikles som Oslos permanente havn. Det blir ingen byutvikling med boliger i området, og delområdene ble derfor noen år i forveien skilt ut fra planene om Fjordbyen.
 
  
== Hvem ==
+
For engelsk versjon – se [[Fjord City]].
Oslo kommune ved Oslo Havn KF og Eiendoms- og byfornyelsesetaten
 
 
[[Kategori:Havna]]
 
[[Kategori:Havna]]
 
[[Kategori:Fjordbyen]]
 
[[Kategori:Fjordbyen]]
 
[[Kategori:Kommunale prosjekter]]
 
[[Kategori:Kommunale prosjekter]]
 +
[[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]]

Nåværende revisjon fra 17. nov. 2020 kl. 15:49

Fjordbyen, prosjekt for utvikling av Oslos fjord- og havneområder fra Frognerkilen i vest til Bekkelaget (Sydhavna) i sørøst. Det omfatter et areal på 2260 daa og er inndelt i 11 delområder. Hensikten med prosjektet er å frigjøre arealer ut mot sjøen og benytte disse til fremtidsrettet byutvikling med bolig, rekreasjon og næring på en slik måte at byen åpnes mot fjorden.

De første planene ble vedtatt av bystyret i 2000. Selve Fjordbyplanen ble vedtatt av bystyret i 2008. I perioden fra 2000 til 2019 er de fleste prosjektene planlagt, og mange er også fullført. De tidligere havnearealene som er fristilt for byutviklingsformal, er Tjuvholmen, BjørvikaBispevika, Filipstad og Sørenga-Loenga. Samtidig vedtok bystyret i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn.

Fjordbyens ulike delområder:

Havnepromenaden: Oslo skal få en mer enn 9 km lang sammenhengende havnepromenade fra Frognerkilen i vest til Alnas utløp i øst som skal være allment tilgjengelig hele døgnet og tilpasset alle brukergrupper. Havnepromenaden skal gå langs hele sjøfronten. En foreløpig trasé ble åpnet i 2017; hele prosjektet skal pågå til 2030.

Frognerstranda: Både havnepromenaden og hovedsykkelveien skal føres over Frognerstranda, som strekker seg fra den innerste delen av Frognerkilen og Bygdøy i vest, til Hjortnes/Framnes i øst. Planen omfatter også åpning av områdene mellom Skillebekk og sjøen, avhengig av hvor traseen til en fremtidig E 18 vil gå.

Filipstad: Det foreligger omfattende planer for byutvikling på Filipstadområdet, bl.a. med 2000–3000 nye boliger, flere tusen arbeidsplasser, en ny trikketrasé som knytter sammen Skillebekk og sentrum via Filipstad, ny pir for passasjerbåter, en ny skole og i alt 91 daa til friareal, hvorav en stor park på inntil 41 daa og havnepromenade langs sjøkanten.

Tjuvholmen: Byutviklingen her startet i 2005, da kaianlegget ble flyttet til Kneppeskjærutstikkeren i Sydhavna. I 2007 flyttet de første beboerne inn. Området på i alt 51 daa er stort sett ferdig utbygd med i alt 950 nye boliger og rundt 1700 nye arbeidsplasser. Tjuvholmen består av tre deler: Akerodden – en liten halvøy som en forlengelse av Aker brygge med kontorer, boligeiendom, hotell, forretninger og restauranter, selve Tjuvholmen med boligstrukturer langs vannkanten og Skjæret – en liten kunstig øy som med parklandskap, skulpturer og Astrup Fearnley Museet, åpnet 2012.

Aker brygge: Dette prosjektet var det første ferdig utviklede prosjektet i Fjordbyen, der den gamle industriarkitekturen fra Akers mekaniske verksteds epoke ble utbygd til en bydel med nesten 400 boliger og 7000 arbeidsplasser. Området på 85 daa ble utbygd i tre etapper i perioden 1985-1998. Større deler av området ble rehabilitert 2014.

Vestbanen: Stasjonsbygningen som ble nedlagt i 1990, er fredet av Riksantikvaren. I juni 2005 åpnet Nobels Fredssenter i den restaurerte bygningen. Det gamle sporområdet var 2019 under utbygging til nytt Nasjonalmuseum, planlagt ferdigstilt 2020. Hele området utgjør 51 daa, bygningsmassen utgjør i alt 54 600 m2, inkl. underjordisk anlegg.

Rådhusplassen: Området er 67 daa stort og utgjør hjertet i fjordbyen. Rådhusplassen er et av Oslos fineste byrom, som har vært bilfri siden 1994; en ny trikkelinje over plassen ble etablert 1995. Rådhusbryggene har vært under oppgradering på 2010-tallet.

Akershusstranda: Området har vært under rehabilitering av Oslo Havn siden 2014. Tilgjengeligheten for publikum skal sikres gjennom nytt innhold i eksisterende havneskur. Det var per 2019 ikke avklart hva som skjer med cruisebåttrafikken.

Vippetangen: Området utgjør 120 daa, og reguleringsplanen for området var ikke ferdig per 2019. Men Vippetangens havnerelaterte kulturmiljø og festningen danner sentrale premisser for byutviklingen. Det er ikke tatt stilling til om kornsiloen rives eller bevares, men både Fiskehallen og siloen står på Byantikvarens liste over verneverdige bygg. Området har også en sentral og viktig rolle i den pågående byutviklingen av Kvadraturen.

Bjørvika: Dette er det største av områdene og utgjør i alt 697 daa. Utbyggingen av Bjørvika tok til da Stortinget i 1999 vedtok å bygge den nye operaen her. Operaen sto ferdig 2008. Det nye Munch-museet og et nytt Deichman hovedbibliotek er planlagt ferdig 2020. Den omstridte Barcode-rekken ble i hovedsak bygd i perioden 2008–16.

De østligste delene av Bjørvika-Bispevika omfatter også Loenga og Sørenga. Utbyggingen på Loenga er preget av den nye jernbanetunnelen på Follobanen, mens utbyggingen av Sørenga til boligområde foregikk 2009–19. Ferdig utbygd er det om lag 750 boliger på Sørenga. Ytterst på Sørengutstikkeren åpnet Sørenga sjøbad i 2015.

Sydhavna: Navnet er en fellesbetegnelse på de sammenhengende havnearealene på østsiden av Indre Oslofjord fra Grønlia i nord til Ormsund i sør. Området omfatter Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsund. Dette området skal utvikles som Oslos permanente havn. Sydhavna skal håndtere alt gods gjennom Oslo havn med unntak av gods med utenlandsfergene.

For engelsk versjon – se Fjord City.