Forskjell mellom versjoner av «Sydhavna»

(Created page with "Betegnelse på de sørlige områder av Oslo havn, dvs. områdene sør for Grønlia: Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsund. Bystyret ve...")
 
 
(14 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Betegnelse på de sørlige områder av Oslo havn, dvs. områdene sør for Grønlia: Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsund.
+
'''Sydhavna,''' betegnelse på de sørlige områder av [[Oslo havn]], dvs. områdene sør for [[Grønlia (havna)|Grønlia]]: [[Kongshavn]], [[Sjursøya]], [[Kneppeskjærutstikkeren]], [[Bekkelagskaiene|Søndre Bekkelagskai]] og [[Ormsundkaia]].
  
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk skal flyttes dit. Resten av havneområdene skal reserveres for byutvikling, se [[Fjordbyen]].
+
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se [[Fjordbyen]].
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i [[Ekebergåsen]] og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden  farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer.
  
[[Fjordbyen]]
+
  [[Kategori:Havna]]
 +
 
 +
[[Fil: Sydhavna.jpg|center|miniatyr|1200x1050px|Foto:Luftfoto over Oslo sett fra syd. Til høyre i bildet ser man Sydhavna: Grønlia, Kongshavn, Ormsundkaia og mer. Foto: Harald Valderhaug/Oslo Havn]]

Nåværende revisjon fra 23. nov. 2021 kl. 13:24

Sydhavna, betegnelse på de sørlige områder av Oslo havn, dvs. områdene sør for Grønlia: Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsundkaia.

Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se Fjordbyen.

Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i Ekebergåsen og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer.

Foto:Luftfoto over Oslo sett fra syd. Til høyre i bildet ser man Sydhavna: Grønlia, Kongshavn, Ormsundkaia og mer. Foto: Harald Valderhaug/Oslo Havn