Forskjell mellom versjoner av «Sydhavna»

 
(13 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 3: Linje 3:
 
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se [[Fjordbyen]].
 
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se [[Fjordbyen]].
  
Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i Ekebergåsen og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden  farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer.  
+
Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i [[Ekebergåsen]] og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden  farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer.  
  
   [[Kategori:Havna og kaiene]]
+
   [[Kategori:Havna]]
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
+
 
 +
[[Fil: Sydhavna.jpg|center|miniatyr|1200x1050px|Foto:Luftfoto over Oslo sett fra syd. Til høyre i bildet ser man Sydhavna: Grønlia, Kongshavn, Ormsundkaia og mer. Foto: Harald Valderhaug/Oslo Havn]]

Nåværende revisjon fra 23. nov. 2021 kl. 13:24

Sydhavna, betegnelse på de sørlige områder av Oslo havn, dvs. områdene sør for Grønlia: Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsundkaia.

Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se Fjordbyen.

Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i Ekebergåsen og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer.

Foto:Luftfoto over Oslo sett fra syd. Til høyre i bildet ser man Sydhavna: Grønlia, Kongshavn, Ormsundkaia og mer. Foto: Harald Valderhaug/Oslo Havn