Forskjell mellom versjoner av «Smestad stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Smestad stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom Borgen og [[Makrellbekken stasjon|Makrellbekken]] (og på [[Kolsåsbanen]] mellom Borgen og Montebello), opprettet som endestasjon på [[Smestadbanen|Smestadbanen]],  forstadsbanen mellom [[Majorstuen stasjon|Majorstuen]] og [[Smestad (strøk)|Smestad,]] satt i drift av [[Holmenkolbanen A/S|A/S Holmenkolbanen]] i 1912. Banen som opprinnelig var enkeltsporet, ble forlenget til Røa 1935 og deretter kalt [[Røabanen]]. Samtidig med forlengelsen ble banen gjort dobbeltsporet, ført under [[Ullernchausséen|Ullernchausseen]] via en skjæring frem til Makrellbekken, fire år senere helt opp til [[Røa (strøk)|Røa]]. Perrongen lå fra begynnelsen av på sørsiden av banen, opprinnelig uten leskur, men oppe ved Ullernchausseen var det en kiosk. Ved utvidelsen av banen til dobbeltspor fikk stasjonen et leskur av betong ved nedadgående perrong vest for en gangvei over sporene fra [[Hoffsveien]] i retning [[Sørkedalsveien]]. På denne siden, øst for gangveien, ble perrongen for oppovergående spor lagt. I 1995 ble stasjonen omlagt til T-banestandard med overgang mellom de to sidene av banen via en bro langs [[Ring 3]] over sporene.  
+
'''Smestad stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom Borgen og [[Makrellbekken stasjon|Makrellbekken]] (og på [[Kolsåsbanen]] mellom [[Borgen (strøk)|Borgen]] og [[Montebello (strøk)|Montebello]]), opprettet som endestasjon på [[Smestadbanen|Smestadbanen]],  forstadsbanen mellom [[Majorstuen stasjon|Majorstuen]] og [[Smestad (strøk)|Smestad,]] satt i drift av [[Holmenkolbanen A/S|A/S Holmenkolbanen]] i 1912. Banen som opprinnelig var enkeltsporet, ble forlenget til Røa 1935 og deretter kalt [[Røabanen]]. Samtidig med forlengelsen ble banen gjort dobbeltsporet, ført under [[Ullernchausséen|Ullernchausseen]] via en skjæring frem til Makrellbekken, fire år senere helt opp til [[Røa (strøk)|Røa]]. Mellom Smestad og Borgen lå den gang stasjonen [[Heggeli (strøk)|Heggeli]], og mellom Smestad og Makrellbekken stasjonen [[Sørbyhaugen (strøk)|Sørbyhaugen]]; herfra ble [[Kolsåsbanen]] ført vestover i 1942, først til Husebybakken stasjon og deretter til Montebello og videre mot Jar i Bærum.
 +
 
 +
Perrongen lå fra begynnelsen av på sørsiden av banen, opprinnelig uten leskur, men oppe ved Ullernchausseen var det en kiosk. Ved utvidelsen av banen til dobbeltspor fikk stasjonen et leskur av betong ved nedadgående perrong vest for en gangvei over sporene fra [[Hoffsveien]] i retning [[Sørkedalsveien]]. På denne siden, øst for gangveien, ble perrongen for oppovergående spor lagt. I 1995 ble stasjonen omlagt til T-banestandard med overgang mellom de to sidene av banen via en bro langs [[Ring 3]] over sporene.  
  
 
[[Kategori:Holdeplasser]]
 
[[Kategori:Holdeplasser]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]
 
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]

Revisjonen fra 17. jun. 2020 kl. 13:19

Smestad stasjon, holdeplass på Røabanen mellom Borgen og Makrellbekken (og på Kolsåsbanen mellom Borgen og Montebello), opprettet som endestasjon på Smestadbanen, forstadsbanen mellom Majorstuen og Smestad, satt i drift av A/S Holmenkolbanen i 1912. Banen som opprinnelig var enkeltsporet, ble forlenget til Røa 1935 og deretter kalt Røabanen. Samtidig med forlengelsen ble banen gjort dobbeltsporet, ført under Ullernchausseen via en skjæring frem til Makrellbekken, fire år senere helt opp til Røa. Mellom Smestad og Borgen lå den gang stasjonen Heggeli, og mellom Smestad og Makrellbekken stasjonen Sørbyhaugen; herfra ble Kolsåsbanen ført vestover i 1942, først til Husebybakken stasjon og deretter til Montebello og videre mot Jar i Bærum.

Perrongen lå fra begynnelsen av på sørsiden av banen, opprinnelig uten leskur, men oppe ved Ullernchausseen var det en kiosk. Ved utvidelsen av banen til dobbeltspor fikk stasjonen et leskur av betong ved nedadgående perrong vest for en gangvei over sporene fra Hoffsveien i retning Sørkedalsveien. På denne siden, øst for gangveien, ble perrongen for oppovergående spor lagt. I 1995 ble stasjonen omlagt til T-banestandard med overgang mellom de to sidene av banen via en bro langs Ring 3 over sporene.