Forskjell mellom versjoner av «Smestad brannstasjon»

(ny artikkel)
Linje 1: Linje 1:
'''Smestad brannstasjon,''' [[Dalsveien]] 1, bydel [[Vestre Aker (bydel)|Vestre Aker]], ved Store Ringvei øst for Smestadkrysset.  
+
'''Smestad brannstasjon,''' [[Dalsveien]] 1, [[Vestre Aker (bydel)|bydel Vestre Aker,]] like ved [[Store Ringvei]] øst for Smestadkrysset. Dette er den tredje i rekken av brannstasjoner på Smestad, og ligger der den første lå, ved det som før var krysset [[Store Ringvei|Ringveien]]/[[Dalsveien]]. Det er en bistasjon, en liten kombinert brann- og ambulansestasjon, åpnet sommeren  2011. Den er døgnbemannet med vaktlag på 4–6 personer, har diverse kjøretøyer, slangevaskeri, vaskehall og et lite bilberksted. Ambulanstjenesten her dekker Oslo vest og deler av Bærum. Stasjonen er oppsatt med mannskapsbil, tankbil, krokløftbil, ATV og Argo (en amfibiebil som også kan brukes på jernbaneskinner).  
  
Ullernchausseen 26, opprettet 1931, opprinnelig ved krysset Dalsveien/Store Ringvei i det daværende Aker, og var Akers hovedbrannstasjon. Den nåværende brannstasjonen er på to etasjer og har et nietasjes slangetårn (ark. Byarkitektens kontor). Den ble påbegynt i 1947, og skulle være Akers nye hovedbrannstasjon. På grunn av forhandlingene i forbindelse med kommunesammenslåingen ble arbeidene stanset 1948, og brannstasjonen stod ikke ferdig før i 1954, den var da Europas mest moderne brannstasjon. Stasjonen var 2010 vedtatt revet og ny stasjon under bygging litt lenger vest, i .
+
Den første Smestad brannstasjon ble opprettet 1931, å opprinnelig i det daværende [[Aker herred|Aker]], og var Akers hovedbrannstasjon.  
  
Stasjonen som er en såkalt bistasjon, dekker et stort område – fra Frognerparken til Sognsveien og helt til bygrensen mot Bærum i vest. Den har til en hver tid en bemanning på 5 mann, ved brannmelding hit kjører én bil, slangebilen, ut, den får assistanse fra Briskeby brannstasjon eller hovedbrannstasjonen. Stasjonen har også en krokløftbil med forskjellig utstyr som blant annet servicecontainer og vanntank.
+
Den andre Smestad brannstasjon lå i Ullernchausseen 26, der nå [[Smestad Gjenbruksstasjon]] ligger. Den var en stor stasjon på to etasjer, hadde et karakteristisk nietasjes slangetårn og en stor gymnastikksal (ark. Byarkitektens kontor). Den ble påbegynt i 1947, og skulle være Akers nye hovedbrannstasjon, men på grunn av forhandlingene i forbindelse med kommunesammenslåingen ble arbeidene stanset i 1948, og brannstasjonen stod ikke ferdig før i 1954, den var da Europas mest moderne brannstasjon. Som dagens brannstasjon var også denne en bistasjon som dekket et stort område – fra Frognerparken til Sognsveien og helt til bygrensen mot Bærum i vest. Den hadde til en hver tid en bemanning på 5 mann, ved brannmelding hit kjørte én bil, slangebilen, ut, den fikk så  assistanse fra Briskeby brannstasjon eller hovedbrannstasjonen.  
 +
 
 +
Stasjonen ble i  2010 vedtatt revet på grunn av setningsskader og slitasje og ble revet i 2013.
  
 
== Referanser til denne artikkelen ==
 
== Referanser til denne artikkelen ==
  
 
[[Ullernchausséen]], [[Viggo Hansteens vei]]
 
[[Ullernchausséen]], [[Viggo Hansteens vei]]

Revisjonen fra 11. des. 2017 kl. 18:03

Smestad brannstasjon, Dalsveien 1, bydel Vestre Aker, like ved Store Ringvei øst for Smestadkrysset. Dette er den tredje i rekken av brannstasjoner på Smestad, og ligger der den første lå, ved det som før var krysset Ringveien/Dalsveien. Det er en bistasjon, en liten kombinert brann- og ambulansestasjon, åpnet sommeren 2011. Den er døgnbemannet med vaktlag på 4–6 personer, har diverse kjøretøyer, slangevaskeri, vaskehall og et lite bilberksted. Ambulanstjenesten her dekker Oslo vest og deler av Bærum. Stasjonen er oppsatt med mannskapsbil, tankbil, krokløftbil, ATV og Argo (en amfibiebil som også kan brukes på jernbaneskinner).

Den første Smestad brannstasjon ble opprettet 1931, å opprinnelig i det daværende Aker, og var Akers hovedbrannstasjon.

Den andre Smestad brannstasjon lå i Ullernchausseen 26, der nå Smestad Gjenbruksstasjon ligger. Den var en stor stasjon på to etasjer, hadde et karakteristisk nietasjes slangetårn og en stor gymnastikksal (ark. Byarkitektens kontor). Den ble påbegynt i 1947, og skulle være Akers nye hovedbrannstasjon, men på grunn av forhandlingene i forbindelse med kommunesammenslåingen ble arbeidene stanset i 1948, og brannstasjonen stod ikke ferdig før i 1954, den var da Europas mest moderne brannstasjon. Som dagens brannstasjon var også denne en bistasjon som dekket et stort område – fra Frognerparken til Sognsveien og helt til bygrensen mot Bærum i vest. Den hadde til en hver tid en bemanning på 5 mann, ved brannmelding hit kjørte én bil, slangebilen, ut, den fikk så assistanse fra Briskeby brannstasjon eller hovedbrannstasjonen.

Stasjonen ble i 2010 vedtatt revet på grunn av setningsskader og slitasje og ble revet i 2013.

Referanser til denne artikkelen

Ullernchausséen, Viggo Hansteens vei