Forskjell mellom versjoner av «Grefsen stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Grefsen stasjon''', jernbanestasjon på [[Gjøvikbanen]], sør for [[Storo bru]], opprettet som foreløpig endestasjon for [[Gjøvikbanen]] 1900, før banen ble åpnet meøøom Oslo Ø og Grefsen i 1902. Stasjonen ble planlagt som en av de viktigste stasjonene i byen, herfra gikk flere godsspor til bedriftene ved [[Akerselva]], forbindelsesspor til [[Alnabru stasjon|Alnabru]], og man planla en ringbane herfra og rundt byen til [[Bestun stasjon|Bestum]]. Stasjonen fikk et stort godshus (revet 2009) og skifteområde. I slutten av 1920-årene hadde stasjonen en bemanning på 60 personer. Stasjonsbygningen, som er utført i mur, ble tegnet av Paul Due i såkalt hannoverstil, en eklektisk stil der elementer fra flere middelalderstilarter er satt sammen. Tidligere hadde stasjonen en vakker stasjonspark som fikk flere utmerkelser.
+
'''Grefsen stasjon''', jernbanestasjon på [[Gjøvikbanen]], sør for [[Storo bru]], opprettet som foreløpig endestasjon for [[Gjøvikbanen]] 1900, før banen ble åpnet mellom Oslo Ø og Grefsen i 1902. Stasjonen ble planlagt som en av de viktigste stasjonene i byen, herfra gikk flere godsspor til bedriftene ved [[Akerselva]], forbindelsesspor til [[Alnabru stasjon|Alnabru]], og man planla en ringbane herfra og rundt byen til [[Bestun stasjon|Bestum]]. Stasjonen fikk et stort godshus (revet 2009) og skifteområde. I slutten av 1920-årene hadde stasjonen en bemanning på 60 personer. Stasjonsbygningen, som er utført i mur, ble tegnet av Paul Due i såkalt hannoverstil, en eklektisk stil der elementer fra flere middelalderstilarter er satt sammen. Tidligere hadde stasjonen en vakker stasjonspark som fikk flere utmerkelser.
  
 
I annen halvdel av desember 1942 brukte [[Carl Fredriksens Transport]] stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger.
 
I annen halvdel av desember 1942 brukte [[Carl Fredriksens Transport]] stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger.
  
På den vestlige delen av stasjonsområdet, der godsdelen med godshuset lå, er det foretatt en større boligutbygging, Grefsen stasjonsby. På denne siden av sporområdet er også linjen til [[T-baneringen]] lagt med Storo holdeplass helt nord i sporområdet.
+
På den vestlige delen av stasjonsområdet, der godsdelen med godshuset lå, er det foretatt en større boligutbygging, ''Grefsen stasjonsby.'' På denne siden av sporområdet er også linjen til [[T-baneringen]] lagt med Storo holdeplass helt nord i sporområdet.
  
== Referanser til denne artikkelen ==
 
 
[[Storoveien]]
 
 
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]
 
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]

Revisjonen fra 15. jul. 2018 kl. 12:16

Grefsen stasjon, jernbanestasjon på Gjøvikbanen, sør for Storo bru, opprettet som foreløpig endestasjon for Gjøvikbanen 1900, før banen ble åpnet mellom Oslo Ø og Grefsen i 1902. Stasjonen ble planlagt som en av de viktigste stasjonene i byen, herfra gikk flere godsspor til bedriftene ved Akerselva, forbindelsesspor til Alnabru, og man planla en ringbane herfra og rundt byen til Bestum. Stasjonen fikk et stort godshus (revet 2009) og skifteområde. I slutten av 1920-årene hadde stasjonen en bemanning på 60 personer. Stasjonsbygningen, som er utført i mur, ble tegnet av Paul Due i såkalt hannoverstil, en eklektisk stil der elementer fra flere middelalderstilarter er satt sammen. Tidligere hadde stasjonen en vakker stasjonspark som fikk flere utmerkelser.

I annen halvdel av desember 1942 brukte Carl Fredriksens Transport stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger.

På den vestlige delen av stasjonsområdet, der godsdelen med godshuset lå, er det foretatt en større boligutbygging, Grefsen stasjonsby. På denne siden av sporområdet er også linjen til T-baneringen lagt med Storo holdeplass helt nord i sporområdet.