Fjordbyen

Revisjon per 7. sep. 2018 kl. 12:41 av Astrid (diskusjon | bidrag)

Fjordbyen, prosjekt for utvikling av Oslos fjord- og havneområder fra Frognerkilen i nord til Bekkelaget (Sydhavna) i sørøst. Det omfatter et areal på 2260 daa og er inndelt i 11 delområder. Hensikten med prosjektet er å frigjøre arealer ut mot sjøen og benytte disse til fremtidsrettet byutvikling med bolig, rekreasjon og næring på en slik måte at byen åpnes mot fjorden. Følgende havnearealer er eller fristilt for byutviklingsformaål: Tjuvholmen, BjørvikaBispevika, Filipstad og Sørenga-Loenga.

Planen ble vedtatt av bystyret i 2000. Reguleringsplanen for Bjørvika ble vedtatt av bystyret i 2003. Mellom 2003 og 2005 kom det på plass nye reguleringsplaner for Tjuvholmen og Akershusstranda samt en midlertidig reguleringsplan for containerterminal på Sjursøya.

Fjordbyplanen ble vedtatt av bystyret 2008. Den består av en strategisk overordnet plan, hvor Fjordbyprinsippene vil gi de politiske føringene fra Oslo kommune for videre planarbeid i Fjordbyen som helhet og for kommende reguleringsplaner for delområdene Filipstad, Vippetangen, Alnas utløp og Ormsund. I tillegg er det et plan- og utredningsprogram for de samme fire delområdene. Flere av områdene som Tjuvholmen og Sørenga er på det nærmeste ferdige, mens andre er under utbygging eller planlegging.

Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk skal flyttes dit. Sydhavna omfatter områdene sør for Grønlia: Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsund.