Forskjell mellom versjoner av «Dronningen»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
Linje 1: Linje 1:
 
'''Dronningen''', [[Bygdøy]], [[Frogner (bydel)|bydel Frogner]], kjørebro i forlengelse av [[Huk aveny]] til Dronningskjæret i [[Frognerkilen]]. Navnet kommer sannsynligvis av drått, draing (ved fiske); vedtatt som veinavn 1985. Fergeforbindelse til [[Pipervika]] i sommerhalvåret. Båthavn. – '''1.''' ''Dronningen'', betongbygning i funksjonalistisk stil, opprinnelig bygd som restaurant og lokaler for [[Kongelig Norsk Seilforening]] 1932, (ark. Bjercke og Eliassen), til erstatning for en tidligere restaurantbygning fra 1902, (ark. Ove Ekman), som brant ned 1929. Den var Oslos mest populære sommerrestaurant i 1930-årene og de første tiårene etter krigen, men ble ombygd til kontorer 1983.
 
'''Dronningen''', [[Bygdøy]], [[Frogner (bydel)|bydel Frogner]], kjørebro i forlengelse av [[Huk aveny]] til Dronningskjæret i [[Frognerkilen]]. Navnet kommer sannsynligvis av drått, draing (ved fiske); vedtatt som veinavn 1985. Fergeforbindelse til [[Pipervika]] i sommerhalvåret. Båthavn. – '''1.''' ''Dronningen'', betongbygning i funksjonalistisk stil, opprinnelig bygd som restaurant og lokaler for [[Kongelig Norsk Seilforening]] 1932, (ark. Bjercke og Eliassen), til erstatning for en tidligere restaurantbygning fra 1902, (ark. Ove Ekman), som brant ned 1929. Den var Oslos mest populære sommerrestaurant i 1930-årene og de første tiårene etter krigen, men ble ombygd til kontorer 1983.
  
[[Kategori:Restauranter/kafeer]]
+
[[Kategori:Broer]]
[[Kategori:Arkitektur]]
 
[[Kategori:Fergeanløp]]
 
 
[[Kategori:Bydel Frogner]]
 
[[Kategori:Bydel Frogner]]

Revisjonen fra 10. aug. 2018 kl. 13:56

Dronningen, Bygdøy, bydel Frogner, kjørebro i forlengelse av Huk aveny til Dronningskjæret i Frognerkilen. Navnet kommer sannsynligvis av drått, draing (ved fiske); vedtatt som veinavn 1985. Fergeforbindelse til Pipervika i sommerhalvåret. Båthavn. – 1. Dronningen, betongbygning i funksjonalistisk stil, opprinnelig bygd som restaurant og lokaler for Kongelig Norsk Seilforening 1932, (ark. Bjercke og Eliassen), til erstatning for en tidligere restaurantbygning fra 1902, (ark. Ove Ekman), som brant ned 1929. Den var Oslos mest populære sommerrestaurant i 1930-årene og de første tiårene etter krigen, men ble ombygd til kontorer 1983.