Forskjell mellom versjoner av «Bompengering»

(oslopakkene)
Linje 1: Linje 1:
'''Bompengering''', avsperring av innfartsveiene til byen ved hjelp av kontrollstasjoner som krever inn avgift for motorkjøretøyer som skal inn til byen. Bompengeringen ble opprettet 1990 som del av [[Oslopakkene|Oslopakke 1]], for å fullfinansiere ny [[E 18]] gjennom sentrum. Det finnes i alt 29 bomstasjoner. Det var opprinnelig bemannede stasjoner, slik at kjøretøyer uten betalingsbrikke eller mynt for betalingsautomat måtte betale manuelt. Dette kravet begrenset alternative plasseringer av stasjonene en god del. Stasjonene ble helautomatiske i 2008. Innkrevingen var planlagt å skulle vare til 2007, men ble forlenget i forbindelse med behandlingen av Oslopakke 3 for samferdselsinvesteringer i Oslo og Akershus.  
+
'''Bompengering''', avsperring av innfartsveiene til byen ved hjelp av kontrollstasjoner som krever inn avgift for motorkjøretøyer som skal inn til byen. Bompengeringen ble opprettet 1990 som del av [[Oslopakkene|Oslopakke 1]], for å fullfinansiere ny [[E 18]] gjennom sentrum. Det ble i alt opprettet 29 bomstasjoner. Det var opprinnelig bemannede stasjoner, slik at kjøretøyer uten betalingsbrikke eller mynt for betalingsautomat måtte betale manuelt. Dette kravet begrenset alternative plasseringer av stasjonene en god del. Stasjonene ble helautomatiske i 2008. Innkrevingen var planlagt å skulle vare til 2007, men ble forlenget i forbindelse med behandlingen av Oslopakke 3 for samferdselsinvesteringer i Oslo og Akershus (Viken).  
  
Fra 2019 er det vedtatt en omfattende utvidelse av antallet bomstasjoner. Se også [[Fjellinjen AS]].
+
Fra 2019 kom en omfattende utvidelse av antallet bomstasjoner, bl.a. ble det innført betaling for bompassering begge veier. Se også [[Fjellinjen AS]].
  
 
[[Kategori:Samferdsel]]
 
[[Kategori:Samferdsel]]

Revisjonen fra 28. jan. 2020 kl. 20:14

Bompengering, avsperring av innfartsveiene til byen ved hjelp av kontrollstasjoner som krever inn avgift for motorkjøretøyer som skal inn til byen. Bompengeringen ble opprettet 1990 som del av Oslopakke 1, for å fullfinansiere ny E 18 gjennom sentrum. Det ble i alt opprettet 29 bomstasjoner. Det var opprinnelig bemannede stasjoner, slik at kjøretøyer uten betalingsbrikke eller mynt for betalingsautomat måtte betale manuelt. Dette kravet begrenset alternative plasseringer av stasjonene en god del. Stasjonene ble helautomatiske i 2008. Innkrevingen var planlagt å skulle vare til 2007, men ble forlenget i forbindelse med behandlingen av Oslopakke 3 for samferdselsinvesteringer i Oslo og Akershus (Viken).

Fra 2019 kom en omfattende utvidelse av antallet bomstasjoner, bl.a. ble det innført betaling for bompassering begge veier. Se også Fjellinjen AS.