Olsen & Ugelstad

Olsen & Ugelstad, tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Kristoffer Olsen (1883–1948) og Rudolf Ugelstad (1878–1962). De kjøpte en avrigget skute og leide en tidligere fransk tråler som slepebåt, og begynte å seile med trelast fra Norge og kull og koks tilbake. De etablerte flere skipsaksjeselskap, og ved utgangen av krigen hadde de 12 skip. I 1920-årene kom rederiet med i den økende tankfarten, og i 1927 stiftet de sitt første tankselskap A/S Dovrefjell. I de følgende årene kontraherte de en rekke tankskip, i perioden 1928–38 16 skip produsert ved norske verft. I 1935 startet de Fjell Line, som drev regelmessige seilinger mellom Europa og de store sjøene i Amerika. I vintersesongen brukte de de samme skipene til fruktfart fra Palestina til Storbritannia. Under den annen verdenskrig mistet rederiet fem av skipene sine.

I etterkrigsårene kontraherte rederiet nye skip, reorganiserte linjefarten og bygget ut tankflåten. Farten på de store sjøer ble gjenopptatt og utvidet, og tankflåten ble betegnet som en av landets mest moderne i 1950-årene. Etter at Kristoffer Olsen døde i 1948, ble den yngre generasjon med Rolf Ugelstad, Trygve Ugelstad og Kristoffer Olsen jr. opptatt som ansvarlige medinnehavere ved siden av Rudolf Ugelstad. Rederiet ble rammet av en alvorlig ulykke i 1968, da bulkskipet «Etnefjell» kom i brann. I alt mistet 30 mann livet. Bare tre overlevde. Etter hvert ble det bulkfarten som ble rederiets hovedvirksomhet etter at de fleste tankskipene ble solgt og linjefarten lagt ned. I begynnelsen av 1970-årene bestilte rederiet igjen flere store bulk- og tankskip, men krisen rammet rederiet hardt, og i 1978 solgte rederiet Frederik Stangs gate 22 og året etter sitt siste tankskip.

Rederiflagget var hvitt med blå kanter oppe og nede og rederimerket, en blå sammenflettet O og U i midten. Skorsteinene var først sorte med to hvite striper med rederimerket i hvitt på, senere gule med et sort felt øverst med stripene og merket i hvitt. Alle rederiets skip hadde navn som sluttet på '-fjell'.

I mange år hadde rederiet kontorer i Tollbugata 4, men fra begynnelsen av 1950-årene i Ivaran-villaen i Frederik Stangs gate 22.