Forskjell mellom versjoner av «Voksenlia stasjon»

Linje 1: Linje 1:
 
'''Voksenlia stasjon''', stasjon på [[Holmenkollbanen]], 330,5 moh, opprinnelig ''Lia stasjon'', anlagt i forbindelse med banens forlengelse til [[Frognerseteren]] 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.
 
'''Voksenlia stasjon''', stasjon på [[Holmenkollbanen]], 330,5 moh, opprinnelig ''Lia stasjon'', anlagt i forbindelse med banens forlengelse til [[Frognerseteren]] 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.
[[Kategori:Stasjoner / holdeplasser]]
+
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
[[Kategori:T-bane]]
 
 
[[Kategori:Samferdsel]]
 
[[Kategori:Samferdsel]]

Revisjonen fra 23. mai 2018 kl. 11:26

Voksenlia stasjon, stasjon på Holmenkollbanen, 330,5 moh, opprinnelig Lia stasjon, anlagt i forbindelse med banens forlengelse til Frognerseteren 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.