Forskjell mellom versjoner av «T-baneringen»

 
Linje 1: Linje 1:
 
'''T-baneringen,''' ''Ringbanen,'' T-banestrekning som binder sammen [[Sognsvannsbanen]] og [[Grorudbanen]], slik at T-banetogene kan kjøre en ringrute fra Sentrum over [[Storo (strøk)|Storo]] og [[Sinsen (strøk)|Sinsen]] og tilbake til sentrum. Banen har tre stasjoner; [[Nydalen]], Storo og Sinsen, som alle er bygd med plattform på midten. Utbyggingen av T-baneringen fikk stor betydning for bolig- og byutviklingen i området Nydalen–Storo.
 
'''T-baneringen,''' ''Ringbanen,'' T-banestrekning som binder sammen [[Sognsvannsbanen]] og [[Grorudbanen]], slik at T-banetogene kan kjøre en ringrute fra Sentrum over [[Storo (strøk)|Storo]] og [[Sinsen (strøk)|Sinsen]] og tilbake til sentrum. Banen har tre stasjoner; [[Nydalen]], Storo og Sinsen, som alle er bygd med plattform på midten. Utbyggingen av T-baneringen fikk stor betydning for bolig- og byutviklingen i området Nydalen–Storo.
  
Strekningen [[Ullevaal Stadion|Ullevål Stadion]]–Storo ble åpnet høsten 2003. Resten av ringen åpnet høsten 2006. Strekningen til Storo ble fra 2003 betjent av linje 5. Storo–Vestli, mens hele ringen fra åpningen i 2006 ble betjent av linje 4/6: Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Sinsen–Stortinget–Kolsåsbanen (Husebybakken til 2008, Åsjordet til 2010, Bjørnsletta til 2010 og Jar fra 2010). Fra 2016 trafikkeres T-baneringen av linje 4: Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Sinsen–Løren–Vestli, og av linje 5: Sognsvann–Ringen–Vestli. T-baneringen ble bygget med midler fra [[Oslopakkene|Oslopakke 2]].   
+
Strekningen [[Ullevaal Stadion|Ullevaal Stadion]]–Storo ble åpnet høsten 2003. Resten av ringen åpnet høsten 2006. Strekningen til Storo ble fra 2003 betjent av linje 5. Storo–Vestli, mens hele ringen fra åpningen i 2006 ble betjent av linje 4/6: Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Sinsen–Stortinget–Kolsåsbanen (Husebybakken til 2008, Åsjordet til 2010, Bjørnsletta til 2010 og Jar fra 2010). Fra 2016 trafikkeres T-baneringen av linje 4: Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Sinsen–Løren–Vestli, og av linje 5: Sognsvann–Ringen–Vestli. T-baneringen ble bygget med midler fra [[Oslopakkene|Oslopakke 2]].   
  
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]]
 
[[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]]

Nåværende revisjon fra 7. sep. 2021 kl. 11:49

T-baneringen, Ringbanen, T-banestrekning som binder sammen Sognsvannsbanen og Grorudbanen, slik at T-banetogene kan kjøre en ringrute fra Sentrum over Storo og Sinsen og tilbake til sentrum. Banen har tre stasjoner; Nydalen, Storo og Sinsen, som alle er bygd med plattform på midten. Utbyggingen av T-baneringen fikk stor betydning for bolig- og byutviklingen i området Nydalen–Storo.

Strekningen Ullevaal Stadion–Storo ble åpnet høsten 2003. Resten av ringen åpnet høsten 2006. Strekningen til Storo ble fra 2003 betjent av linje 5. Storo–Vestli, mens hele ringen fra åpningen i 2006 ble betjent av linje 4/6: Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Sinsen–Stortinget–Kolsåsbanen (Husebybakken til 2008, Åsjordet til 2010, Bjørnsletta til 2010 og Jar fra 2010). Fra 2016 trafikkeres T-baneringen av linje 4: Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Sinsen–Løren–Vestli, og av linje 5: Sognsvann–Ringen–Vestli. T-baneringen ble bygget med midler fra Oslopakke 2.