Forskjell mellom versjoner av «Sporveismuseet»

 
Linje 1: Linje 1:
 
'''Sporveismuseet,''' museum i Kristiania Elektriske Sporveis («blåtrikken») vognhall nr. 5 i [[Slemdalsveien]] på [[Majorstuen (strøk)|Majorstuen]]. Vognhallen ble bygd 1913 av arkitekt Paul Due. [[Lokaltrafikkhistorisk Forening|Lokaltrafikkhistorisk forening]] flyttet inn i bygningen 1983, og museet åpnet første gang i 1985. Vognhallen ble pusset opp, og utstillingen ble bygget opp på nytt 1995–96.
 
'''Sporveismuseet,''' museum i Kristiania Elektriske Sporveis («blåtrikken») vognhall nr. 5 i [[Slemdalsveien]] på [[Majorstuen (strøk)|Majorstuen]]. Vognhallen ble bygd 1913 av arkitekt Paul Due. [[Lokaltrafikkhistorisk Forening|Lokaltrafikkhistorisk forening]] flyttet inn i bygningen 1983, og museet åpnet første gang i 1985. Vognhallen ble pusset opp, og utstillingen ble bygget opp på nytt 1995–96.
  
Museet har en omfattende vognpark som representerer alle epoker i Oslos kollektivtransport-historie. Her finnes sporvogner og busser samt traller, snøploger og verkstedutstyr. Hestesporvogn fra 1875, [[Holmenkolbanen A/S|Holmenkolbanevogn]] fra 1897, [[Ekebergbanen|Ekebergbanevogner]], A-vogn, «Gullfisk», «Kylling» og mange andre toakslede vogntyper, også en av de gamle, røde T-banevognene. Blant bussene finnes blant annet «Juster-bussen» fra [[Ekebergbanen]], trolleybuss, bensinbuss fra 1939, Leyland Worldmaster og Büssing.
+
Museet har en omfattende vognpark som representerer alle epoker i Oslos kollektivtransport-historie. Her finnes sporvogner og busser samt traller, snøploger og verkstedutstyr. Hestesporvogn fra 1875, [[Holmenkolbanen A/S|Holmenkolbanevogn]] fra 1897, [[Ekebergbanen|Ekebergbanevogner]], A-vogn, [[Gullfisk|«Gullfisk»]], «Kylling» og mange andre toakslede vogntyper, også en av de gamle, røde T-banevognene. Blant bussene finnes blant annet «Juster-bussen» fra [[Ekebergbanen]], trolleybuss, bensinbuss fra 1939, Leyland Worldmaster og Büssing.
  
 
Museet fikk tilbake sin sporforbindelse til [[Oslo Sporveier|Oslo Sporveiers]] øvrige trikkenett i 1994 og kjører veteranvogner om sommeren. Museumsbutikk.
 
Museet fikk tilbake sin sporforbindelse til [[Oslo Sporveier|Oslo Sporveiers]] øvrige trikkenett i 1994 og kjører veteranvogner om sommeren. Museumsbutikk.

Nåværende revisjon fra 21. aug. 2018 kl. 15:55

Sporveismuseet, museum i Kristiania Elektriske Sporveis («blåtrikken») vognhall nr. 5 i SlemdalsveienMajorstuen. Vognhallen ble bygd 1913 av arkitekt Paul Due. Lokaltrafikkhistorisk forening flyttet inn i bygningen 1983, og museet åpnet første gang i 1985. Vognhallen ble pusset opp, og utstillingen ble bygget opp på nytt 1995–96.

Museet har en omfattende vognpark som representerer alle epoker i Oslos kollektivtransport-historie. Her finnes sporvogner og busser samt traller, snøploger og verkstedutstyr. Hestesporvogn fra 1875, Holmenkolbanevogn fra 1897, Ekebergbanevogner, A-vogn, «Gullfisk», «Kylling» og mange andre toakslede vogntyper, også en av de gamle, røde T-banevognene. Blant bussene finnes blant annet «Juster-bussen» fra Ekebergbanen, trolleybuss, bensinbuss fra 1939, Leyland Worldmaster og Büssing.

Museet fikk tilbake sin sporforbindelse til Oslo Sporveiers øvrige trikkenett i 1994 og kjører veteranvogner om sommeren. Museumsbutikk.