Forskjell mellom versjoner av «Slemdal stasjon»

Linje 1: Linje 1:
 
[[Fil:Slemdal stasjon 1902.jpeg|miniatyr|600x600pk|''Slemdal stasjon i 1902. Til venstre for stasjonsbygningen sees en privetbygning. - Foto Anders Beer Wilse / Public Domain'']]
 
[[Fil:Slemdal stasjon 1902.jpeg|miniatyr|600x600pk|''Slemdal stasjon i 1902. Til venstre for stasjonsbygningen sees en privetbygning. - Foto Anders Beer Wilse / Public Domain'']]
'''Slemdal stasjon,''' stasjon på [[Holmenkollbanen]], 144,6 moh., midlertidig endestasjon for banen fra februar 1898 til den offisielle åpningen av banen til [[Holmenkollen stasjon|Holmenkollen]] ([[Besserud stasjon|Besserud]]) 31. mai samme år. Stasjonen var utformet som tidens jernbanestasjoner av arkitekt Paul Due, med hovedbygning med kontor og venteværelse i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje, hvor det også var kontorer for banens administrasjon 1898–1907 (en speilvendt versjon ble oppført på Besserud). Stasjonen hadde godsekspedisjon og servering. Ved siden av hovedbygningen var det en privetbygning med vedskjul. I den første tiden hadde stasjonen også en liten vognhall. Den bevaringsverdige stasjonsbygningen ble revet 1978 og gjenoppført på Vinterbro.  
+
'''Slemdal stasjon,''' stasjon på [[Holmenkollbanen]], 144,6 moh., midlertidig endestasjon for banen fra februar 1898 til den offisielle åpningen av banen til [[Holmenkollen stasjon|Holmenkollen]] ([[Besserud stasjon|Besserud]]) 31. mai samme år. Stasjonen var utformet som tidens jernbanestasjoner av arkitekt Paul Due, med hovedbygning med ekspedisjonskontor og venteværelse i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje, hvor det også var kontorer for banens administrasjon 1898–1907 (en speilvendt versjon ble oppført på Besserud). Stasjonen hadde godsekspedisjon og servering. Ved siden av hovedbygningen var det en privetbygning med vedskjul. I den første tiden hadde stasjonen også en liten vognhall. Den bevaringsverdige stasjonsbygningen ble revet 1978 og gjenoppført på Vinterbro av [[Lokaltrafikkhistorisk Forening|Lokaltrafikkhistorisk forening]] i 1987.  
  
Ved perrongen  ved det nedadgående sporet ble det oppført et elegant betongleskur. Ved siden av var det i mange år en Narvesen-kiosk. Nå Slemdal pizza.
+
Ved perrongen  ved det nedadgående sporet ble det i 1930-årene oppført et elegant betongleskur i funkisstil, arkitekt Kristofer Lange. Ved siden av var det i mange år en Narvesen-kiosk. Nå Slemdal pizza.
  
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]

Revisjonen fra 28. aug. 2021 kl. 16:57

Slemdal stasjon i 1902. Til venstre for stasjonsbygningen sees en privetbygning. - Foto Anders Beer Wilse / Public Domain

Slemdal stasjon, stasjon på Holmenkollbanen, 144,6 moh., midlertidig endestasjon for banen fra februar 1898 til den offisielle åpningen av banen til Holmenkollen (Besserud) 31. mai samme år. Stasjonen var utformet som tidens jernbanestasjoner av arkitekt Paul Due, med hovedbygning med ekspedisjonskontor og venteværelse i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje, hvor det også var kontorer for banens administrasjon 1898–1907 (en speilvendt versjon ble oppført på Besserud). Stasjonen hadde godsekspedisjon og servering. Ved siden av hovedbygningen var det en privetbygning med vedskjul. I den første tiden hadde stasjonen også en liten vognhall. Den bevaringsverdige stasjonsbygningen ble revet 1978 og gjenoppført på Vinterbro av Lokaltrafikkhistorisk forening i 1987.

Ved perrongen ved det nedadgående sporet ble det i 1930-årene oppført et elegant betongleskur i funkisstil, arkitekt Kristofer Lange. Ved siden av var det i mange år en Narvesen-kiosk. Nå Slemdal pizza.