Forskjell mellom versjoner av «Simensbråtlinjen»

(Ny side: '''Simensbråtlinjen''', sidelinje til Ekebergbanen fra Jomfrubråten holdeplass til Simensbråten. Banen som var 1,5 km lang, ble åpnet i 1931 og nedlagt…)
 
Linje 1: Linje 1:
 
'''Simensbråtlinjen''', sidelinje til [[Ekebergbanen]] fra Jomfrubråten holdeplass til [[Simensbråten (strøk)|Simensbråten]]. Banen som var 1,5 km lang, ble åpnet i 1931 og nedlagt i 1967. Den gikk nordøstover fra Jomfrubråten, hadde to holdeplasser, Ekebergparken og Smedstua ved Ekebergveien, som den krysset. Herfra gikk den tvers over [[Ekebergsletta]] fram til endestasjonen Simensbråten, der det var vendesløyfe og stasjonsbygning med leskur og kiosk. Den nederste delen av banen var dobbeltsporet, men resten enkeltsporet, og de fleste avgangene hadde omstigning ved Jomfrubråten, men i rushtiden gikk trikkene til og fra sentrum. Banen som var tenkt forlenget til Ryen og derfra videre til Lambertseter, ble i de første årene kalt Ryenlinjen. Banen ble aldri noen suksess, til det var passasjergrunnlaget for tynt og noen forlengelse ble det aldri noe av.  
 
'''Simensbråtlinjen''', sidelinje til [[Ekebergbanen]] fra Jomfrubråten holdeplass til [[Simensbråten (strøk)|Simensbråten]]. Banen som var 1,5 km lang, ble åpnet i 1931 og nedlagt i 1967. Den gikk nordøstover fra Jomfrubråten, hadde to holdeplasser, Ekebergparken og Smedstua ved Ekebergveien, som den krysset. Herfra gikk den tvers over [[Ekebergsletta]] fram til endestasjonen Simensbråten, der det var vendesløyfe og stasjonsbygning med leskur og kiosk. Den nederste delen av banen var dobbeltsporet, men resten enkeltsporet, og de fleste avgangene hadde omstigning ved Jomfrubråten, men i rushtiden gikk trikkene til og fra sentrum. Banen som var tenkt forlenget til Ryen og derfra videre til Lambertseter, ble i de første årene kalt Ryenlinjen. Banen ble aldri noen suksess, til det var passasjergrunnlaget for tynt og noen forlengelse ble det aldri noe av.  
 
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
 
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
 +
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]

Revisjonen fra 8. mar. 2021 kl. 19:10

Simensbråtlinjen, sidelinje til Ekebergbanen fra Jomfrubråten holdeplass til Simensbråten. Banen som var 1,5 km lang, ble åpnet i 1931 og nedlagt i 1967. Den gikk nordøstover fra Jomfrubråten, hadde to holdeplasser, Ekebergparken og Smedstua ved Ekebergveien, som den krysset. Herfra gikk den tvers over Ekebergsletta fram til endestasjonen Simensbråten, der det var vendesløyfe og stasjonsbygning med leskur og kiosk. Den nederste delen av banen var dobbeltsporet, men resten enkeltsporet, og de fleste avgangene hadde omstigning ved Jomfrubråten, men i rushtiden gikk trikkene til og fra sentrum. Banen som var tenkt forlenget til Ryen og derfra videre til Lambertseter, ble i de første årene kalt Ryenlinjen. Banen ble aldri noen suksess, til det var passasjergrunnlaget for tynt og noen forlengelse ble det aldri noe av.