Forskjell mellom versjoner av «P. Meyer»

(Ny side: P. Meyer, skipsrederi opprettet av Peter Kristoffer Meyer (1880-1965), tidligere kontorsjef ved Bamble Cellulosefabrik. Han etablerte seg som reder i Oslo i 1917, med selskapet A/S Havto…)
 
Linje 1: Linje 1:
P. Meyer, skipsrederi opprettet av Peter Kristoffer Meyer (1880-1965), tidligere kontorsjef ved Bamble Cellulosefabrik. Han etablerte seg som reder i Oslo i 1917, med selskapet A/S Havtor, som også var navnet på rederiets første skip, bygd i 1883. Alle rederiets skip fikk navn med forstavelsen Hav-. Det første tiåret ble preget av trampfart samt kjøp og salg av skip. I 1930 fikk rederiet sitt første tankskip, Havbør, og i 1940 besto flåten av fire tankskip og to såkalte «Lakebåter», spesialbygd for fart på Great Lakes.  Tre skip gikk tapt ved krigsforlis. I 1940 ble to av sønnene Sven og Per Meyer opptatt som partnere, fulgt av den tredje, Hans Otto Meyer, i 1955.  
+
'''P. Meyer,''' skipsrederi opprettet av Peter Kristoffer Meyer (1880-1965), tidligere kontorsjef ved Bamble Cellulosefabrik. Han etablerte seg som reder i [[Oslo]] i 1917, med selskapet A/S Havtor, som også var navnet på rederiets første skip, bygd i 1883. Alle rederiets skip fikk navn med forstavelsen Hav-. Det første tiåret ble preget av trampfart samt kjøp og salg av skip. I 1930 fikk rederiet sitt første tankskip, Havbør, og i 1940 besto flåten av fire tankskip og to såkalte «Lakebåter», spesialbygd for fart på Great Lakes.  Tre skip gikk tapt ved krigsforlis. I 1940 ble to av sønnene Sven og Per Meyer opptatt som partnere, fulgt av den tredje, Hans Otto Meyer, i 1955.  
 +
 
 
Etter krigen gikk rederiet inn i en sterk vekstperiode, bl.a. etableringen i 1948 av Meyer Line med ukentlige seilinger mellom østkysten av USA og Nord-Europa. Linjen hadde på det meste 8 spesialbygde skip i fart, men ble nedlagt i 1971. Foruten tank- og linjefart ble virksomheten utvidet til bulk- og gasstransport.
 
Etter krigen gikk rederiet inn i en sterk vekstperiode, bl.a. etableringen i 1948 av Meyer Line med ukentlige seilinger mellom østkysten av USA og Nord-Europa. Linjen hadde på det meste 8 spesialbygde skip i fart, men ble nedlagt i 1971. Foruten tank- og linjefart ble virksomheten utvidet til bulk- og gasstransport.
 +
 
Rederiet ble hardt rammet av skipsfartskrisen på 1970-tallet, som følge av kostbare byggekontrakter i et fallende marked. Da A/S Havtor i 1975 ble refinansiert av kreditorene, var Meyer-familien i realiteten ute av det som heretter ble et nesten rendyrket gassrederi. Siste avsnitt om rederiet P. Meyer ble skrevet i 1996 ved fusjonen av A/S Havtor med Bergesen d.y. som da kontrollerte 34 % av aksjene.
 
Rederiet ble hardt rammet av skipsfartskrisen på 1970-tallet, som følge av kostbare byggekontrakter i et fallende marked. Da A/S Havtor i 1975 ble refinansiert av kreditorene, var Meyer-familien i realiteten ute av det som heretter ble et nesten rendyrket gassrederi. Siste avsnitt om rederiet P. Meyer ble skrevet i 1996 ved fusjonen av A/S Havtor med Bergesen d.y. som da kontrollerte 34 % av aksjene.
 +
 
Rederiet holdt til i [[Solplassen]] 1, senere kjent som [[Kronprinsesse Märthas plass]] 1. Flagget var hvitt, med en M i blått mellom to blå horisontale linjer. Skorsteinen var grå, med M i hvitt foran to røde bånd. Ved refinansieringen i 1975 ble M skiftet ut med H.
 
Rederiet holdt til i [[Solplassen]] 1, senere kjent som [[Kronprinsesse Märthas plass]] 1. Flagget var hvitt, med en M i blått mellom to blå horisontale linjer. Skorsteinen var grå, med M i hvitt foran to røde bånd. Ved refinansieringen i 1975 ble M skiftet ut med H.
  
 
Carl Just (red.):  P. Meyer 1917-1967.
 
Carl Just (red.):  P. Meyer 1917-1967.
 +
[[Kategori:Rederier]]

Revisjonen fra 28. jun. 2021 kl. 12:10

P. Meyer, skipsrederi opprettet av Peter Kristoffer Meyer (1880-1965), tidligere kontorsjef ved Bamble Cellulosefabrik. Han etablerte seg som reder i Oslo i 1917, med selskapet A/S Havtor, som også var navnet på rederiets første skip, bygd i 1883. Alle rederiets skip fikk navn med forstavelsen Hav-. Det første tiåret ble preget av trampfart samt kjøp og salg av skip. I 1930 fikk rederiet sitt første tankskip, Havbør, og i 1940 besto flåten av fire tankskip og to såkalte «Lakebåter», spesialbygd for fart på Great Lakes. Tre skip gikk tapt ved krigsforlis. I 1940 ble to av sønnene Sven og Per Meyer opptatt som partnere, fulgt av den tredje, Hans Otto Meyer, i 1955.

Etter krigen gikk rederiet inn i en sterk vekstperiode, bl.a. etableringen i 1948 av Meyer Line med ukentlige seilinger mellom østkysten av USA og Nord-Europa. Linjen hadde på det meste 8 spesialbygde skip i fart, men ble nedlagt i 1971. Foruten tank- og linjefart ble virksomheten utvidet til bulk- og gasstransport.

Rederiet ble hardt rammet av skipsfartskrisen på 1970-tallet, som følge av kostbare byggekontrakter i et fallende marked. Da A/S Havtor i 1975 ble refinansiert av kreditorene, var Meyer-familien i realiteten ute av det som heretter ble et nesten rendyrket gassrederi. Siste avsnitt om rederiet P. Meyer ble skrevet i 1996 ved fusjonen av A/S Havtor med Bergesen d.y. som da kontrollerte 34 % av aksjene.

Rederiet holdt til i Solplassen 1, senere kjent som Kronprinsesse Märthas plass 1. Flagget var hvitt, med en M i blått mellom to blå horisontale linjer. Skorsteinen var grå, med M i hvitt foran to røde bånd. Ved refinansieringen i 1975 ble M skiftet ut med H.

Carl Just (red.): P. Meyer 1917-1967.