Forskjell mellom versjoner av «Oslotunnelen (jernbane)»

(Created page with "Jernbanetunnel mellom Skøyen stasjon og Oslo sentralbanestasjon, åpnet 1980. Tunnelen er 3,6 km lang; fra Olav Kyrres plass til Oslo S. Nationaltheatret stasjon er enest...")
 
 
(5 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Jernbanetunnel mellom Skøyen stasjon og Oslo sentralbanestasjon, åpnet 1980. Tunnelen er 3,6 km lang; fra Olav Kyrres plass til Oslo S. [[Nationaltheatret stasjon]] er eneste stasjon i tunnelen. Det var tidlig planer om en egen stasjon Elisenberg, men denne ble ikke realisert pga. kostnadene. Stasjonshallen ble imidlertid sprengt ut under tunnelarbeidet for en eventuell senere åpning.
+
'''Oslotunnelen,''' jernbanetunnel åpnet 1980, en 3,6 km lang underjordisk øst–vest-forbindelse gjennom sentrum fra [[Oslo Sentralstasjon|Oslo S]] til [[Skøyen (strøk)|Skøyen]], med en ny underjordisk stasjon ved [[Nationaltheatret stasjon|Nationaltheatret]]. I tillgg ble en stasjon planlagt og utsprengt på [[Frogner (strøk)|Frogner]], [[Elisenberg stasjon]], men den ble ikke gjort ferdig og tatt i bruk. Tunnelen gjorde gradvis [[Vestbanestasjonen|Vestbanen]] overflødig, og denne ble nedlagt 1989. Samtidig med Oslotunnelen åpnet [[Oslo Sentralstasjon]] rett nord for [[Østbanestasjonen|Østbanen.]] Senere utbygginger av stasjonen omfatter sentralhall med publikumsfunksjoner og nytt inngangsparti mot [[Jernbanetorget]].
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
[[Kategori:Jernbane]]
 
+
[[Kategori:Tunneler]]
[[Nationaltheatret stasjon]]
+
[[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]]

Nåværende revisjon fra 9. feb. 2020 kl. 12:12

Oslotunnelen, jernbanetunnel åpnet 1980, en 3,6 km lang underjordisk øst–vest-forbindelse gjennom sentrum fra Oslo S til Skøyen, med en ny underjordisk stasjon ved Nationaltheatret. I tillgg ble en stasjon planlagt og utsprengt på FrognerElisenberg stasjon, men den ble ikke gjort ferdig og tatt i bruk. Tunnelen gjorde gradvis Vestbanen overflødig, og denne ble nedlagt 1989. Samtidig med Oslotunnelen åpnet Oslo Sentralstasjon rett nord for Østbanen. Senere utbygginger av stasjonen omfatter sentralhall med publikumsfunksjoner og nytt inngangsparti mot Jernbanetorget.