Forskjell mellom versjoner av «Oslo Vognselskap AS»

(Created page with "Økernveien 9, aksjeselskap eid av Oslo kommune. Etablert 2007 som datterselskap av Kollektivtransportproduksjon AS, skilt ut som eget selskap samme år. Oslo Vognselskaps opp...")
 
 
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Økernveien 9, aksjeselskap eid av Oslo kommune. Etablert 2007 som datterselskap av Kollektivtransportproduksjon AS, skilt ut som eget selskap samme år. Oslo Vognselskaps oppgave er å anskaffe, eie, forvalte og leie ut rullende materiell til den skinnegående kollektivtrafikken i Oslo. Vognene leies ut til [[Ruter as]], som på sin side leier dem ut til Oslotrikken AS og Oslo T-banedrift.
+
'''Oslo Vognselskap AS''', [[Fridtjof Nansens plass]] 2, var et aksjeselskap heleid av Oslo kommune. Det ble etablert 2006 som datterselskap av det tidligere [[Kollektivtransportproduksjon AS]], skilt ut som eget selskap i 2007. Oslo Vognselskaps oppgave var å anskaffe, eie, forvalte og leie ut rullende materiell til den skinnegående kollektivtrafikken i Oslo. Vognene ble leid ut til [[Ruter as]], som på sin side leide dem ut til [[Oslo Sporveier]] med datterselskapene ''Sporveien Trikken'' og ''Sporveien T-banen''.
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
Oslo Vognselskaps største prosjekt var utskiftningene av T-banevognene, og frem til 2014 var i alt 345 nye T-banevogner levert. 2020 stod selskapet foran leveransene av nye trikker; i alt 87 nye trikker som skal leveres frem til 2024. 
  
[[Ruter as]]
+
I juni 2019 vedtok bystyret å innlemme Oslo Vognselskap AS i [[Sporveien]] og organisere det som et nytt datterselskap. Etter innlemmelsen byttet selskapet høsten 2019 navn til [[Sporveien Vognmateriell]]. 
 +
 
 +
[[Kategori:Kommunale foretak og selskaper]]

Nåværende revisjon fra 9. aug. 2021 kl. 15:57

Oslo Vognselskap AS, Fridtjof Nansens plass 2, var et aksjeselskap heleid av Oslo kommune. Det ble etablert 2006 som datterselskap av det tidligere Kollektivtransportproduksjon AS, skilt ut som eget selskap i 2007. Oslo Vognselskaps oppgave var å anskaffe, eie, forvalte og leie ut rullende materiell til den skinnegående kollektivtrafikken i Oslo. Vognene ble leid ut til Ruter as, som på sin side leide dem ut til Oslo Sporveier med datterselskapene Sporveien Trikken og Sporveien T-banen.

Oslo Vognselskaps største prosjekt var utskiftningene av T-banevognene, og frem til 2014 var i alt 345 nye T-banevogner levert. 2020 stod selskapet foran leveransene av nye trikker; i alt 87 nye trikker som skal leveres frem til 2024.

I juni 2019 vedtok bystyret å innlemme Oslo Vognselskap AS i Sporveien og organisere det som et nytt datterselskap. Etter innlemmelsen byttet selskapet høsten 2019 navn til Sporveien Vognmateriell.