Forskjell mellom versjoner av «Olsen Daughter»

(Ny side: '''Olsen Daughter''', tidligere skipsrederi etablert i Oslo i 1955 av Sofie Hele Wigert (1913–89) og hennes mann Knut Wigert (1916–2006). Sofie hadde ved farens død ingen søsken,…)
 
 
(9 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Olsen Daughter''', tidligere skipsrederi etablert i Oslo i 1955 av Sofie Hele Wigert (1913–89) og hennes mann Knut Wigert (1916–2006).  
+
[[Fil:NTM 86 2-1934.jpg|miniatyr|600x600pk|Fruktbåten M/S Bajamar, B/N 449 til kai ved Akers Mek. Verksted. Skipet ble levert av Akers mek. Verksted i 1930 til Fred. Olsen & Co, Oslo. Foto: Neupert, Hermann Christian/Norsk Teknisk Museum]]
 +
'''Olsen Daughter''', tidligere skipsrederi etablert i Oslo i 1955 av Sofie Helene Wigert (1913–89) og hennes mann Knut Wigert (1916–2006). Sofie Helene, født Olsen, var datter av skipsreder Rudolf Olsen (1882–1951), men ved hans død gjorde en bestemmelse i rederiet [[Fred. Olsen & Co.]] det umulig for en kvinne å etterfølge en av rederne. Det ble i stedet hennes fetter Fred. Olsen (f. 1929) som overtok som ny leder av rederiet. Med en del av arven etter faren kjøpte hun Fred. Olsen-skipet «Bajamar», året etter erstattet av skipet «Borgsten». Frem til begynnelsen av 1980-årene hadde rederiet 15 skip, det siste, «Viking Lady», ble anskaffet i 1981 og solgt to år senere. 
  
Sofie hadde ved farens død ingen søsken, men en bindende klausul umuliggjorde kvinnelig efterfølger. Familierederiet ble i stedet overtatt av søskenbarnet, Fred. Olsen (skipsreder) (født 1929). Med det som var igjen av arven 4 millioner, kjøpte hun familierederiets M/S Brabant, erstattet etter ett år med M/S Borgsten. Dernest grunnla hun og ektemannen i 1955 rederiet ''Olsen Daughter'' med kontor i Universitetsgata (Oslo) 14. Rederiets flagg var blått med hvit prikk og stripe; det inverse av Fred. Olsen & Co. Dette ble ikke godtatt av Rederiforbundet, så i stedet tok de i bruk flagget etter ''Østlandske Lloyd'' som hadde vært i bestefar Andvord sitt eie fra 1881 til konkursen i 1906, da restene ble oppkjøpt av nettopp Fred. Olsen. De hadde ikke så mange skip, men holdt det gående til 1980-tallet
+
Rederiflagget var de første årene rødt med en hvit skråbjelke med en sort seksstjerne på midten, skorsteinene var sorte med rederiflagget siden. Senere ble den sorte stjernen avløst av en blå femstjerne og skorsteinene ble hvite. Dette hadde tidligere vært flagget til ''Østlandske Lloyd'', et selskap som hadde vært i bestefaren, skipsreder Rolf Andvords (1847–1906) eie 1881–1906. Etter en konkurs ble dette selskapet kjøpt opp av Fred. Olsen.  
 +
 
 +
Rederiet hadde kontorer i [[Universitetsgata]] 14.   
 +
[[Kategori:Rederier]]

Nåværende revisjon fra 15. jul. 2021 kl. 21:18

Fruktbåten M/S Bajamar, B/N 449 til kai ved Akers Mek. Verksted. Skipet ble levert av Akers mek. Verksted i 1930 til Fred. Olsen & Co, Oslo. Foto: Neupert, Hermann Christian/Norsk Teknisk Museum

Olsen Daughter, tidligere skipsrederi etablert i Oslo i 1955 av Sofie Helene Wigert (1913–89) og hennes mann Knut Wigert (1916–2006). Sofie Helene, født Olsen, var datter av skipsreder Rudolf Olsen (1882–1951), men ved hans død gjorde en bestemmelse i rederiet Fred. Olsen & Co. det umulig for en kvinne å etterfølge en av rederne. Det ble i stedet hennes fetter Fred. Olsen (f. 1929) som overtok som ny leder av rederiet. Med en del av arven etter faren kjøpte hun Fred. Olsen-skipet «Bajamar», året etter erstattet av skipet «Borgsten». Frem til begynnelsen av 1980-årene hadde rederiet 15 skip, det siste, «Viking Lady», ble anskaffet i 1981 og solgt to år senere.

Rederiflagget var de første årene rødt med en hvit skråbjelke med en sort seksstjerne på midten, skorsteinene var sorte med rederiflagget på siden. Senere ble den sorte stjernen avløst av en blå femstjerne og skorsteinene ble hvite. Dette hadde tidligere vært flagget til Østlandske Lloyd, et selskap som hadde vært i bestefaren, skipsreder Rolf Andvords (1847–1906) eie 1881–1906. Etter en konkurs ble dette selskapet kjøpt opp av Fred. Olsen.

Rederiet hadde kontorer i Universitetsgata 14.