Forskjell mellom versjoner av «Nasjonalmonumentet»

(Ny side: '''Nasjonalmonumentet''' for krigens ofre,)
 
Linje 1: Linje 1:
'''Nasjonalmonumentet''' for krigens ofre,
+
'''Nasjonalmonumentet''' for krigens ofre, en stor bronseskulptur på vestsiden av [[Festningsplassen]], til venstre for broen over Kongens gate til [[Akershus slott og festning|Akershus]], utført av Gunnar Janson.
 +
 
 +
Janson hadde vunnet konkurransen om ''Nasjonalmonument over krigens ofre'' i 1957 med et utkast som
 +
 
 +
''Nasjonalmonument for krigens ofre'' på Festningsplassen i Oslo (1970), her sammen med to anatomisk modellerte aktfigurer i bronse og utført i innbyrdes forskjellig format, noe som nok kan gi enkelte betraktere problem med en umiddelbar tolkning av verkets idé.
 +
 
 +
I 1957 vant J. . Motivet er en brottsjø som slår innover en båt. Foran disse elementer er plassert en kvinne og en mann. Mannen symboliserer bl.a. motstandsbevegelsen, mens kvinnen forestiller de indre ressurser man søker trøst i under katastrofen. Monumentet stod ferdig på Akershus festning først i 1969, og ved avdukingen i 1970 ble det sterkt kritisert. Dets symbolske innhold ble bare i liten grad oppfattet og verkets plassering og utforming ble angrepet.

Revisjonen fra 3. feb. 2020 kl. 16:00

Nasjonalmonumentet for krigens ofre, en stor bronseskulptur på vestsiden av Festningsplassen, til venstre for broen over Kongens gate til Akershus, utført av Gunnar Janson.

Janson hadde vunnet konkurransen om Nasjonalmonument over krigens ofre i 1957 med et utkast som

Nasjonalmonument for krigens ofre på Festningsplassen i Oslo (1970), her sammen med to anatomisk modellerte aktfigurer i bronse og utført i innbyrdes forskjellig format, noe som nok kan gi enkelte betraktere problem med en umiddelbar tolkning av verkets idé.

I 1957 vant J. . Motivet er en brottsjø som slår innover en båt. Foran disse elementer er plassert en kvinne og en mann. Mannen symboliserer bl.a. motstandsbevegelsen, mens kvinnen forestiller de indre ressurser man søker trøst i under katastrofen. Monumentet stod ferdig på Akershus festning først i 1969, og ved avdukingen i 1970 ble det sterkt kritisert. Dets symbolske innhold ble bare i liten grad oppfattet og verkets plassering og utforming ble angrepet.