NSB

Revisjon per 23. mai 2021 kl. 13:19 av Øyvind (diskusjon | bidrag) (Ny side: '''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikk…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

NSB, Norges Statsbaner, tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene. Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo.

Norges Statsbaner (NSB), tidligere navn på det som nå er Vy, Bane NOR og en rekke andre norske jernbaneselskap.

I 1996 ble NSB delt i to, der særlovsselskapet NSB BA fikk ansvaret for trafikkgjennomføringen, mens Jernbaneverket overtok infrastruktur og trafikkstyring. Gradvis ble NSBs virksomhet ble skilt ut i en rekke datterselskaper (noen av dem delprivatiserte):

  • busstransport: Nettbuss AS (etablert 1996)
  • godstransport: CargoNet AS (etablert 2001) og Ekspressgods (etablert 2002, avviklet 2003)
  • vedlikehold: Mantena (etablert 2001) og MiTrans (etablert 1999, overført til Mantena i 2004)
  • eiendomsforvaltning: ROM Eiendom AS (etablert 2001)

NSB BA hadde fortsatt ansvar for persontrafikken.

I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.