Forskjell mellom versjoner av «Ludvig O. Ravensbergs malerisamling»

Linje 1: Linje 1:
'''Ludvig O. Ravensbergs malerisamling''' ble gitt som gave til Oslo kommune i 1972 av malerens enke Signe O. Ravensberg. Ludvig O. Ravensberg var selvlært. Han oppholdt seg mye i utlandet, særlig Italia, men har også laget en rekke skildringer av Oslos gateliv og bygninger, og av løkkene i byens utkanter. Samlingen består av i alt 126 malerier, akvareller, tegninger og skissebøker utført av Ravensberg. I 1979 mottok kommunen ytterligere 32 bilder, foruten 245 dagbøker, 88 fotografier og annet dokumentasjonsmateriale. En del av samlingen ble utstilt i [[Collett/Cappelen-gården]] på [[Norsk Folkemuseum]], inntil hele samlingen ble overført til [[Stenersenmuseet]] i 1994.   
+
'''Ludvig O. Ravensbergs malerisamling''' ble gitt som gave til Oslo kommune i 1972 av hans enke Signe O. Ravensberg. Maleren Ludvig O. Ravensberg (1871-1958) var selvlært. Han oppholdt seg mye i utlandet, særlig Italia, men har også laget en rekke skildringer av Oslos gateliv og bygninger, og av løkkene i byens utkanter. Samlingen består av i alt 126 malerier, akvareller, tegninger og skissebøker utført av Ravensberg. I 1979 mottok kommunen ytterligere 32 bilder, foruten 245 dagbøker, 88 fotografier og annet dokumentasjonsmateriale. En del av samlingen ble utstilt i [[Collett/Cappelen-gården]] på [[Norsk Folkemuseum]], inntil hele samlingen ble overført til [[Stenersenmuseet]] i 1994.   
  
 
[[Kategori:Kunst]]
 
[[Kategori:Kunst]]

Revisjonen fra 14. aug. 2019 kl. 11:17

Ludvig O. Ravensbergs malerisamling ble gitt som gave til Oslo kommune i 1972 av hans enke Signe O. Ravensberg. Maleren Ludvig O. Ravensberg (1871-1958) var selvlært. Han oppholdt seg mye i utlandet, særlig Italia, men har også laget en rekke skildringer av Oslos gateliv og bygninger, og av løkkene i byens utkanter. Samlingen består av i alt 126 malerier, akvareller, tegninger og skissebøker utført av Ravensberg. I 1979 mottok kommunen ytterligere 32 bilder, foruten 245 dagbøker, 88 fotografier og annet dokumentasjonsmateriale. En del av samlingen ble utstilt i Collett/Cappelen-gårdenNorsk Folkemuseum, inntil hele samlingen ble overført til Stenersenmuseet i 1994.