Forskjell mellom versjoner av «Loenga»

 
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Loenga''', Området mellom [[Alna (elv)|Alnas]] (Loelvas) gamle utløp i [[Bjørvika]] og [[Mosseveien]], sør for [[Sørenga]] og [[Saxegaardsgata]]. På Loenga hadde Håkon 5 teglverk omkring år 1300, funnet under graving 1904. Fra 1838 tilhørte Loenga, sammen med [[Alunverket]], grosserer Jacob Meyer. Loenga ble kjøpt av Havnevesenet i 1874 til opplags- og verkstedtomt. Senere er det kommet jernbanespor m.m.
+
[[Fil:Loenga.jpg|miniatyr|600x600pk|Loenga til høyre i bildet. Bakerst i bildet er stikker Barcode i Bjørvika opp med skyskrapere. Foto: Astrid Des Rosiers/Oslo byleksikon]]
 +
'''Loenga''', området mellom [[Alna (elv)|Alnas]] (Loelvas) gamle utløp i [[Bjørvika]] og [[Mosseveien]], øst for [[Sørenga]] og sør for [[Saxegaardsgata]]. På Loenga hadde Håkon 5 teglverk omkring år 1300, funnet under graving 1904. Fra 1838 tilhørte Loenga, sammen med [[Alunverket]], grosserer Jacob Meyer. Loenga ble kjøpt av Havnevesenet i 1874 til opplags- og verkstedtomt. Senere er det kommet jernbanespor m.m.
  
==== Loenga under Andre Verdenskrig ====
+
Under Andre Verdenskrig lå det på Loenga et eget stasjonsanlegg med plattform for tyske soldater som skulle på perm eller som kom tilbake fra perm. Her var det også en innkvarteringsbrakke, kalt ''Urlauberheim'', en latrinebrakke, to lagerhaller og en reisegodsbrakke. Togene som kom og gikk herfra ble kalt ''Urlauberzüge''(Permtog). Etter frigjøringen ble Loenga-anlegget overtatt av mannskaper fra Milorg.
Under Andre Verdenskrig lå det et eget stasjonsanlegg med plattform for tyske soldater på Loenga som skulle på perm eller som kom tilbake fra perm. Her var det også en innkvarteringsbrakke kalt ''Urlauberheim'', en latrinebrakke, to lagerhaller og en reisegodsbrakke. Togene som kom og gikk herfra ble kalt ''Urlauberzüge''(Permtog). Etter frigjøringen ble Loenga overtatt av mannskaper fra Milorg.
 
  
I 1980 ble [https://oslobyleksikon.meatdigital.no/Oslotunnelen_(jernbane) Oslotunnelen]åpnet og de første lokaltogene begynte å stoppe på [https://oslobyleksikon.meatdigital.no/Oslo_Sentralstasjon Oslo Sentralstasjon], selv om stasjonen på langt nær var ferdig. Først i 1987 ble den høytidelig åpnet. Østbanestasjonen ble gradvis nedlagt som jernbanestasjon 1987–90. Senere ble den bygd om til shoppingsenter, ''Østbanehallen'', med restauranter og butikker, åpnet 1993. 2009 ble bygningen omregulert og ombygd til hotellet ''Comfort Hotel Grand Central''. Nytt butikksenter med kvalitetsbutikker og restauranter åpnet sammen med hotellet 2012. Fra 2013 ble Østbanehallen igjen renovert, og da den ble gjenåpnet i 2015, var det som mathall med en rekke restauranter og spisesteder samt Oslo Visitor Centre. 
 
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 +
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]
 +
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]

Nåværende revisjon fra 30. jan. 2024 kl. 08:24

Loenga til høyre i bildet. Bakerst i bildet er stikker Barcode i Bjørvika opp med skyskrapere. Foto: Astrid Des Rosiers/Oslo byleksikon

Loenga, området mellom Alnas (Loelvas) gamle utløp i Bjørvika og Mosseveien, øst for Sørenga og sør for Saxegaardsgata. På Loenga hadde Håkon 5 teglverk omkring år 1300, funnet under graving 1904. Fra 1838 tilhørte Loenga, sammen med Alunverket, grosserer Jacob Meyer. Loenga ble kjøpt av Havnevesenet i 1874 til opplags- og verkstedtomt. Senere er det kommet jernbanespor m.m.

Under Andre Verdenskrig lå det på Loenga et eget stasjonsanlegg med plattform for tyske soldater som skulle på perm eller som kom tilbake fra perm. Her var det også en innkvarteringsbrakke, kalt Urlauberheim, en latrinebrakke, to lagerhaller og en reisegodsbrakke. Togene som kom og gikk herfra ble kalt Urlauberzüge(Permtog). Etter frigjøringen ble Loenga-anlegget overtatt av mannskaper fra Milorg.