Forskjell mellom versjoner av «Lodalen»

Linje 1: Linje 1:
'''Lodalen''', også kalt ''Loelvdalen'', dalsøkket vest for [[Ekebergskråningen|Ekeberg]] nordover fra [[Loenga]]. Navn etter [[Loelva]] ([[Alnaelva|Alna]]). Jernbanespor, NSBs bygninger. Bro over dalen i [[Dyvekes vei]] ([[Dyvekes bru]]). En 379 m lang vognhall med servicebygg ble tatt i bruk 1989 (ved NSBs arkitektkontor, tildelt Betongelementprisen 1989). [[Lodalsbruene]] går over dalen mellom [[Vålerenga (strøk)|Vålerenga]] og [[Ekebergtunnelen]]. Øst for disse ligger boligområdet [[Kværnerbyen]].
+
'''Lodalen''', også kalt ''Loelvdalen'', dalsøkket nordvest for [[Ekebergskråningen|Ekeberg]] nordover fra [[Loenga]]. Navn etter [[Loelva]] ([[Alnaelva|Alna]]). Jernbanespor og bygninger som tilhører Vy (NSB). Det går bro over dalen i [[Dyvekes vei]] ([[Dyvekes bru]]). En 379 m lang vognhall med servicebygg ble tatt i bruk 1989 (ved NSBs arkitektkontor, tildelt Betongelementprisen 1989).
 +
 
 +
[[Lodalsbruene]] går over dalen mellom [[Vålerenga (strøk)|Vålerenga]] og [[Ekebergtunnelen]]. Øst for disse ligger boligområdet [[Kværnerbyen]].
 
[[Kategori:Daler]]
 
[[Kategori:Daler]]
 
[[Kategori:Broer]]
 
[[Kategori:Broer]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 +
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]

Revisjonen fra 9. okt. 2019 kl. 12:04

Lodalen, også kalt Loelvdalen, dalsøkket nordvest for Ekeberg nordover fra Loenga. Navn etter Loelva (Alna). Jernbanespor og bygninger som tilhører Vy (NSB). Det går bro over dalen i Dyvekes vei (Dyvekes bru). En 379 m lang vognhall med servicebygg ble tatt i bruk 1989 (ved NSBs arkitektkontor, tildelt Betongelementprisen 1989).

Lodalsbruene går over dalen mellom Vålerenga og Ekebergtunnelen. Øst for disse ligger boligområdet Kværnerbyen.