Forskjell mellom versjoner av «Ljanshøiden»

Linje 1: Linje 1:
'''Ljanshøiden''', eiendendom ved [[Ljabruveien]] 53 med en trebygning fra 1878, opprinnelig oppført på eiendommen som offentlig skysstasjon, ''Ljans Skydsstation.'' Stasjonen ble startet etter at ''[[Ljabruveien|Ljabrochausseen]]'' var ført fra [[Oslo Hospital]] til [[Ljabru gård]] og videre til [[Klemetsrud gård|Klemetsrud]] (1850), Prinsdal skysstasjon var nedlagt (1862)  og [[Enebakkveien]] ble anlagt i 1862 i forlengelse av Ljabruveien til [[Klemetsrud  skole]] i retning av Enebakk. Fra Ljanshøiden kunne man kjøpe seg skyss til Lille Stensrud. Fra Ljanshøiden kunne man også få skyss langs den nye [[Mosseveien]] (forlengelsen av ''Ljabrochausseen'' langs fjorden, forbi Stubljan og langs Gjersjøen).
+
'''Ljanshøiden''', eiendendom ved [[Ljabruveien]] 53 med en trebygning fra 1878, opprinnelig oppført på eiendommen som offentlig skysstasjon, ''Ljans Skydsstation.'' Stasjonen ble startet etter at ''[[Ljabruveien|Ljabrochausseen]]'' var ført fra [[Oslo Hospital]] til [[Ljabru gård]] og videre til [[Klemetsrud gård|Klemetsrud]] i 1850. Prinsdal skysstasjon var nedlagt i 1862, samme år som [[Enebakkveien]] ble anlagt i forlengelse av Ljabruveien til [[Klemetsrud  skole]] i retning av Enebakk. Fra Ljanshøiden kunne man kjøpe seg skyss til Lille Stensrud. Fra Ljanshøiden kunne man også få skyss langs den nye [[Mosseveien]] (forlengelsen av ''Ljabrochausseen'' langs fjorden, forbi Stubljan og langs Gjersjøen).
  
 
På denne tiden ble Smaalensbanen ([[Østfoldbanen]]) bygd, og tanken var å knytte landeveistrafikken sammen med jernbanen ved [[Ljan stasjon]]. Og nå kunne reisende til Enebakk og Ski/Kråkstad få skyss østover fra Ljanshøiden
 
På denne tiden ble Smaalensbanen ([[Østfoldbanen]]) bygd, og tanken var å knytte landeveistrafikken sammen med jernbanen ved [[Ljan stasjon]]. Og nå kunne reisende til Enebakk og Ski/Kråkstad få skyss østover fra Ljanshøiden
  
 
Da dobbeltsporet ble anlagt i 1917, ble skyssstasjonshuset flyttet 56 m nordeover ved hjeltp av taljer og donkraft. De som drev skysstasjonen fikk offentlig støtte for å holde hester og frakte de reisende. På skysstasjonen var det spisested og møtelokale med underholdning og ølservering, noe som ofte førte til fyll og slåsskamper, slik at politiet måtte tilkalles. Dette ønsket Ljans Vel å få en slutt på, og rundt 1907 ble ølsalget stanset. Skysstasjonen ble nedlagt i 1924, og huset har deretter vært brukt som privatbolig. Det er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]].
 
Da dobbeltsporet ble anlagt i 1917, ble skyssstasjonshuset flyttet 56 m nordeover ved hjeltp av taljer og donkraft. De som drev skysstasjonen fikk offentlig støtte for å holde hester og frakte de reisende. På skysstasjonen var det spisested og møtelokale med underholdning og ølservering, noe som ofte førte til fyll og slåsskamper, slik at politiet måtte tilkalles. Dette ønsket Ljans Vel å få en slutt på, og rundt 1907 ble ølsalget stanset. Skysstasjonen ble nedlagt i 1924, og huset har deretter vært brukt som privatbolig. Det er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]].

Revisjonen fra 28. mar. 2020 kl. 17:44

Ljanshøiden, eiendendom ved Ljabruveien 53 med en trebygning fra 1878, opprinnelig oppført på eiendommen som offentlig skysstasjon, Ljans Skydsstation. Stasjonen ble startet etter at Ljabrochausseen var ført fra Oslo Hospital til Ljabru gård og videre til Klemetsrud i 1850. Prinsdal skysstasjon var nedlagt i 1862, samme år som Enebakkveien ble anlagt i forlengelse av Ljabruveien til Klemetsrud skole i retning av Enebakk. Fra Ljanshøiden kunne man kjøpe seg skyss til Lille Stensrud. Fra Ljanshøiden kunne man også få skyss langs den nye Mosseveien (forlengelsen av Ljabrochausseen langs fjorden, forbi Stubljan og langs Gjersjøen).

På denne tiden ble Smaalensbanen (Østfoldbanen) bygd, og tanken var å knytte landeveistrafikken sammen med jernbanen ved Ljan stasjon. Og nå kunne reisende til Enebakk og Ski/Kråkstad få skyss østover fra Ljanshøiden

Da dobbeltsporet ble anlagt i 1917, ble skyssstasjonshuset flyttet 56 m nordeover ved hjeltp av taljer og donkraft. De som drev skysstasjonen fikk offentlig støtte for å holde hester og frakte de reisende. På skysstasjonen var det spisested og møtelokale med underholdning og ølservering, noe som ofte førte til fyll og slåsskamper, slik at politiet måtte tilkalles. Dette ønsket Ljans Vel å få en slutt på, og rundt 1907 ble ølsalget stanset. Skysstasjonen ble nedlagt i 1924, og huset har deretter vært brukt som privatbolig. Det er markert med et av Oslo Byes Vels blå skilt.