Forskjell mellom versjoner av «Ljansbroen»

Linje 1: Linje 1:
[[Fil:OB.F02034-Ljansviadugten.jpg|miniatyr|600x600pk|Ljansbroen fotgrafert i 1900. - Foto Olaf Væring / Oslo Museum / Creative Commons]]
+
[[Fil:OB.F02034-Ljansviadugten.jpg|miniatyr|600x600pk|''Ljansbroen fotgrafert i 1900. - Foto Olaf Væring / Oslo Museum / Creative Commons'']]
 
'''Ljansbroen''', jernbaneviadukt oppført over [[Ljanselva|Ljanselvas]] dalføre under anlegget av [[Østfoldbanen]] 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til [[Hauketo (strøk)|Hauketo]] 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til [[Christiania Spigerverk]] som lot den sprenge 1929.
 
'''Ljansbroen''', jernbaneviadukt oppført over [[Ljanselva|Ljanselvas]] dalføre under anlegget av [[Østfoldbanen]] 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til [[Hauketo (strøk)|Hauketo]] 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til [[Christiania Spigerverk]] som lot den sprenge 1929.
  
 
[[Kategori:Broer]]
 
[[Kategori:Broer]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Jernbane]]

Revisjonen fra 14. sep. 2019 kl. 15:25

Ljansbroen fotgrafert i 1900. - Foto Olaf Væring / Oslo Museum / Creative Commons

Ljansbroen, jernbaneviadukt oppført over Ljanselvas dalføre under anlegget av Østfoldbanen 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til Hauketo 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til Christiania Spigerverk som lot den sprenge 1929.