Forskjell mellom versjoner av «Ljansbroen»

(Created page with "Jernbaneviadukt oppført over Ljanselvas dalføre under anlegget av Østfoldbanen 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til Hauketo 1925,...")
 
 
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
Jernbaneviadukt oppført over Ljanselvas dalføre under anlegget av Østfoldbanen 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til Hauketo 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til Christiania Spigerverk som lot den sprenge 1929.
+
[[Fil:OB.F02034-Ljansviadugten.jpg|miniatyr|600x600pk|''Ljansbroen fotgrafert i 1900. - Foto Olaf Væring / Oslo Museum / Creative Commons'']]
 +
'''Ljansbroen''', ''Ljansviadukten'',  jernbaneviadukt oppført over [[Ljanselva|Ljanselvas]] dalføre under anlegget av ''Smaalensbanen'' 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til [[Hauketo (strøk)|Hauketo]] 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til [[Christiania Spigerverk]] som lot den sprenge 1929.
  
== Referanser til denne artikkelen ==
+
[[Kategori:Broer]]
 
+
[[Kategori:Jernbane]]
[[Liadalen]], [[Ljan stasjon]]
 

Nåværende revisjon fra 11. des. 2020 kl. 13:28

Ljansbroen fotgrafert i 1900. - Foto Olaf Væring / Oslo Museum / Creative Commons

Ljansbroen, Ljansviadukten, jernbaneviadukt oppført over Ljanselvas dalføre under anlegget av Smaalensbanen 1876; 235 m lang i kurve, 36 m over dalbunnen. Etter omlegging av jernbanen til Hauketo 1925, ble Ljansbroen overflødig og solgt til Christiania Spigerverk som lot den sprenge 1929.