Forskjell mellom versjoner av «Holtet stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Holtet stasjon''', stasjon på [[Ekebergbanen]] etablert i 1917, da banen ble åpnet til [[Sæter (strøk)|Sæter]]. Stasjonen fikk en rektangulær stasjonsbygning med  i nordisk nybarokk med Erik Glosimodt som arkitekt. Bygningen hadde rektangulær grunnplan og säteritak, den ble utvidet med et tilbygg mot sør i 1934. I den opprinnelige bygningen var det venteværelse og noen år godsekspedisjon, i tilbygget var det i 1950-årene fotoforretning (''Holtet Foto'') og parfymeri. Bygningen brukes nå som butikklokaler for interiørbutikken ''Holtet Interør'' og kles- og skobutikken ''Både Og''. Stasjonsbygningen er listeført av kommunen som kulturminne.
+
'''Holtet stasjon''', stasjon på [[Ekebergbanen]] etablert i 1917, da banen ble åpnet til [[Sæter (strøk)|Sæter]]. Stasjonen fikk en rektangulær stasjonsbygning med  i nordisk nybarokk med Erik Glosimodt som arkitekt. Bygningen hadde rektangulær grunnplan og säteritak, den ble utvidet med et tilbygg mot sør i 1934. I den opprinnelige bygningen var det venteværelse og noen år godsekspedisjon, i tilbygget var ''Holtet Foto og Parfymeri'' i mange år. Bygningen brukes nå som butikklokaler for interiørbutikken ''Holtet Interør'' og kles- og skobutikken ''Både Og''. Stasjonsbygningen er listeført av kommunen som kulturminne.
  
 
Sør for stasjonsbygningen liger Ekebergbanens gamle hovedbase med administrasjonsbygg, vognhaller og verksted på et område på ca 21 daa. Her var det også omformeraggregater. Etter at Oslo kommune fikk aksjemajoriteten i selskapet i 1949 og A/S Sporveier overtok  administrasjon og drift av selskapet 1965, ble Ekebergbanens egne vogner tatt ut av drift i 1974. De to selskapene ble formelt fusjonert 1991, og dereter ble verkstedet nedlagt. Området som har en vendesløyfe, gjør at Holtet er endestasjon for linje 18 utenom rushtiden.
 
Sør for stasjonsbygningen liger Ekebergbanens gamle hovedbase med administrasjonsbygg, vognhaller og verksted på et område på ca 21 daa. Her var det også omformeraggregater. Etter at Oslo kommune fikk aksjemajoriteten i selskapet i 1949 og A/S Sporveier overtok  administrasjon og drift av selskapet 1965, ble Ekebergbanens egne vogner tatt ut av drift i 1974. De to selskapene ble formelt fusjonert 1991, og dereter ble verkstedet nedlagt. Området som har en vendesløyfe, gjør at Holtet er endestasjon for linje 18 utenom rushtiden.

Revisjonen fra 7. apr. 2021 kl. 17:36

Holtet stasjon, stasjon på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til Sæter. Stasjonen fikk en rektangulær stasjonsbygning med i nordisk nybarokk med Erik Glosimodt som arkitekt. Bygningen hadde rektangulær grunnplan og säteritak, den ble utvidet med et tilbygg mot sør i 1934. I den opprinnelige bygningen var det venteværelse og noen år godsekspedisjon, i tilbygget var Holtet Foto og Parfymeri i mange år. Bygningen brukes nå som butikklokaler for interiørbutikken Holtet Interør og kles- og skobutikken Både Og. Stasjonsbygningen er listeført av kommunen som kulturminne.

Sør for stasjonsbygningen liger Ekebergbanens gamle hovedbase med administrasjonsbygg, vognhaller og verksted på et område på ca 21 daa. Her var det også omformeraggregater. Etter at Oslo kommune fikk aksjemajoriteten i selskapet i 1949 og A/S Sporveier overtok administrasjon og drift av selskapet 1965, ble Ekebergbanens egne vogner tatt ut av drift i 1974. De to selskapene ble formelt fusjonert 1991, og dereter ble verkstedet nedlagt. Området som har en vendesløyfe, gjør at Holtet er endestasjon for linje 18 utenom rushtiden.