Forskjell mellom versjoner av «Holmlia stasjon»

Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Holmlia holdeplass (22. april 2018).jpg|miniatyr|700x700pk|''Holmlia stasjon med den overbygde trappen og perrongen. - Foto Kjetil Ree / Wikipedia Norway / Creative Commons'']]
+
[[Fil:Holmlia holdeplass (22. april 2018).jpg|miniatyr|700x700pk|''Holmlia stasjon med den overbygde trappen og perrongen i 2018. - Foto Kjetil Ree / Wikipedia Norway / Creative Commons'']]
 
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygningen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen [[Houens diplom]] i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
 
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygningen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen [[Houens diplom]] i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
  

Revisjonen fra 5. sep. 2019 kl. 09:55

Holmlia stasjon med den overbygde trappen og perrongen i 2018. - Foto Kjetil Ree / Wikipedia Norway / Creative Commons

Holmlia stasjon, holdeplass på Østfoldbanen ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygningen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens diplom i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.

Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm, men allerede samme år ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Navnet Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen. Stasjonsnavnet ble siden navn på hele strøket Holmlia.