Forskjell mellom versjoner av «Holmlia stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens fonds diplom i 1988. Stasjonen rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
+
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygnoingen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen [[Houens diplom]] i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
  
''Navnet.''
+
Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet ''Holm,'' men allerede samme år ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Navnet ''Holmlia'' ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet ''[[Holm gård|Holm]]'' og navnet på husmannsplassen ''Lia'' som lå like ved stasjonen.
 
 
Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet ''Holm''. Allerede i åpningsåret ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet ''Holm'' og navnet på husmannsplassen ''Lia'' som lå like ved stasjonen.
 
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 +
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]]

Revisjonen fra 18. mar. 2019 kl. 16:05

Holmlia stasjon, holdeplass på Østfoldbanen ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Bygnoingen er et postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens diplom i 1988. Stasjonen ble rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.

Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm, men allerede samme år ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Navnet Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen.