Forskjell mellom versjoner av «Harald A. Møller A/S»

 
(Én mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist)
Linje 9: Linje 9:
 
Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske ''Volkswagenwerk'', og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 ''Volkswagen''-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla».  
 
Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske ''Volkswagenwerk'', og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 ''Volkswagen''-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla».  
  
Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene ''Audi'' (fra 1974), ''Skoda'' (fra 1992) og Seat fra 2018. Den 4. mai 2009 passerte firmaet en million importerte biler.  
+
Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene ''Audi'' (fra 1974), ''Skoda'' (fra 1992) og ''Seat'' fra 2018. Den 4. mai 2009 passerte firmaet en million importerte biler.  
  
 
[[Kategori:Handel]]
 
[[Kategori:Handel]]
 
[[Kategori:Industri]]
 
[[Kategori:Industri]]

Nåværende revisjon fra 24. okt. 2019 kl. 11:53

Harald A. Møller A/S, bilforretning grunnlagt i 1936 av Harald Aars Møller (1985–1987) under navnet Strømmen Auto A/S, med bilforhandlerne Kristian Kolberg og Josef de Caspary som medeiere. Firmaet skiftet i 1946 navn til Harald A. Møller A/S, i dag holdingselskapet Møller Mobility Group som fortsatt er familieeid og har landets største bilforhandlerkjede foruten selskaper som står for låne- og leasingfinansiering for bilkundene og eiendomsforvaltning i Norge, Sverige, Latvia og Litauen.

Selskapet har 67 forhandlere og ca. 4300 ansatte over hele landet. I Oslo er Møller Bil Oslo Vest et stort salgs-, verksteds- og servicesenter i Lilleakerveien 20–22, bygd på et lokk over Granfosstunnelen. I etterkrigstiden hadde firmaet kontorer og bilforretning i første og annen etasje i Stortingsgata 30 og verksted i Vogts gate 66/Sandakerveien 35 (nå 39).

Historikk

Harald Aars Møller arbeidet fra 1923 i bilforretningen Kolberg, Caspary & Co. i Oslo til han startet sitt eget firma, som blant annet forhandlet de amerikanske bilmerkene Dodge og DeSoto. Firmaet solgte også den norskmonterte Strømmen (fra Strømmens Værksted), som ble mye brukt i drosjetrafikken i hovedstaden i 1930-årene.

Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske Volkswagenwerk, og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 Volkswagen-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla».

Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene Audi (fra 1974), Skoda (fra 1992) og Seat fra 2018. Den 4. mai 2009 passerte firmaet en million importerte biler.