Forskjell mellom versjoner av «Harald A. Møller A/S»

Linje 1: Linje 1:
 
   
 
   
 +
'''Møller, Harald A.''', ''AS'', bilforretning grunnlagt i 1936 av Harald Aars Møller (1985–1987), under navnet ''Strømmen Auto A/S'', med bilforhandlerne Kristian Kolberg og Josef de Caspary som medeiere; nåværende navn fra 1946. Møller arbeidet fra 1923 i bilforretningen Kolberg, Caspary & Co. i Oslo til han startet sitt eget firma, som bl.a. forhandlet de amerikanske bilmerkene ''Dodge'' og ''DeSoto'' samt den norskmonterte ''Strømmen'' (fra Strømmens Værksted), som ble mye brukt i drosjetrafikken i hovedstaden i 1930-årene.
  
'''Møller, Harald A.''', ''AS'', bilforretning grunnlagt i 1936 av Harald Aars Møller (1985–1987), under navnet Strømmen Auto A/S, med bilforhandlerne Kristian Kolberg og Josef de Caspary som medeiere; nåværende navn fra 1946. Møller arbeidet fra 1923 i bilforretningen Kolberg, Caspary & Co. i Oslo til han startet sitt eget firma, som bl.a. forhandlet de amerikanske bilmerkene Dodge og DeSoto samt den norskmonterte Strømmen (fra Strømmens Værksted), som ble mye brukt i drosjetrafikken i hovedstaden i 1930-årene.
+
Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske ''Volkswagenwerk'', og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 ''Volkswagen''-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla».
  
Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske Volkswagenwerk, og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 Volkswagen-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla».
+
Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene ''Audi'' (fra 1974), ''Skoda'' (fra 1992) og Seat fra 2018. 4. mai 2009 passerte firmaet 1 mill. importerte biler. Søsterselskapet ''Møller Bil,'' som står for salget av de importerte bilene, er nå (2018) landets største  bilforhandlerkjede. Holdingselskapet Møller Mobility Group, tidligere MøllerGruppen er fortsatt familieeid og omfatter også selskaper som står for låne- og leasingfinansiering for bilkundene og eiendomsforvaltning i Norge, Sverige, Latvia og Litauen. Selskapet har  med 67 forhandlere og ca. 4300 ansatte over hele landet.
 
+
[[Kategori:Bedrifter]]
Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene Audi (fra 1974) og Skoda (fra 1992), og 4. mai 2009 passerte firmaet 1 mill. importerte biler. Søsterselskapet Møller Bil, som står for salget av de importerte bilene, er nå (2010) landets største  bilforhandlerkjede med 43 forhandlere og ca. 2300 ansatte over hele landet. Holdingselskapet MøllerGruppen er fortsatt familieeid og omfatter også selskaper som står for låne- og leasingfinansiering for bilkundene og eiendomsforvaltning i Norge, Sverige, Latvia og Litauen.
 

Revisjonen fra 15. aug. 2018 kl. 15:37

Møller, Harald A., AS, bilforretning grunnlagt i 1936 av Harald Aars Møller (1985–1987), under navnet Strømmen Auto A/S, med bilforhandlerne Kristian Kolberg og Josef de Caspary som medeiere; nåværende navn fra 1946. Møller arbeidet fra 1923 i bilforretningen Kolberg, Caspary & Co. i Oslo til han startet sitt eget firma, som bl.a. forhandlet de amerikanske bilmerkene Dodge og DeSoto samt den norskmonterte Strømmen (fra Strømmens Værksted), som ble mye brukt i drosjetrafikken i hovedstaden i 1930-årene.

Under den annen verdenskrig drev firmaet hovedsakelig med produksjon og salg av vedgassgeneratorer. Etter krigen ble det innført streng rasjonering av bilimporten, og markedet for amerikanske biler i Norge ble hardt rammet av restriksjoner på valutatilgangen. Møller tok derfor kontakt med det tyske Volkswagenwerk, og i 1948 fikk han agenturet for Norge. Den første bilen ble levert samme år, og året etter importerte firmaet 190 Volkswagen-biler i bytte mot norskprodusert kasein. Volkswagen ble raskt en av de mest populære bilene i Norge, og frem til 1960, da bilrasjoneringen ble avviklet, importerte Møller omkring 25 000 eksemplarer av den velkjente «Bobla».

Virksomheten ble siden utvidet til også å omfatte import av bilmerkene Audi (fra 1974), Skoda (fra 1992) og Seat fra 2018. 4. mai 2009 passerte firmaet 1 mill. importerte biler. Søsterselskapet Møller Bil, som står for salget av de importerte bilene, er nå (2018) landets største bilforhandlerkjede. Holdingselskapet Møller Mobility Group, tidligere MøllerGruppen er fortsatt familieeid og omfatter også selskaper som står for låne- og leasingfinansiering for bilkundene og eiendomsforvaltning i Norge, Sverige, Latvia og Litauen. Selskapet har med 67 forhandlere og ca. 4300 ansatte over hele landet.