Forskjell mellom versjoner av «Grorud stasjon»

 
(6 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Grorud stasjon,''' ubetjent stasjon på [[Hovedbanen]] ved km 10,5, øst for krysset [[Østre Aker vei]]–[[Grorudveien]], anlagt som stasjon til Hovedbanens åpning 1854. Den opprinnelige stasjonsbygningen var tegnet av Schirmer og von Hanno, den brant i 1865, og ble erstattet av bygningen som fortsatt står. [[Carl Fredriksens Transport]] brukte i desember 1942 stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger. Stasjonens stillverk ble sprengt i en sabotasjeaksjon i november 1944. Stasjonen ble fjernstyrt 1972 og ubetjent 1991. Stasjonsbygningen er markert med et av Oslo Byes Vels blå kulturhistoriske skilt.
+
[[Fil:Grorud stasjon.JPG|miniatyr|600x600pk|Stasjonen sett mot øst, fra sentrum. Foto: Helge Høifødt]]
 +
'''Grorud stasjon,''' ubetjent jernbanestasjon på [[Hovedbanen]] ved km 10,5, øst for krysset [[Østre Aker vei]]–[[Grorudveien]], anlagt som stasjon til [[Hovedbanen|Hovedbanens]] åpning 1854. Den opprinnelige stasjonsbygningen var tegnet av Schirmer og von Hanno, den brant i 1865, og ble erstattet av bygningen som fortsatt står her. [[Carl Fredriksens Transport]] brukte i desember 1942 stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger. Stasjonens stillverk ble sprengt i en sabotasjeaksjon i november 1944. Et stykker nordøst for stasjonen lå under krigen [[Grorud bensinlager]]. Stasjonen ble fjernstyrt 1972 og ubetjent 1991. Stasjonsbygningen er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]].
  
== Referanser til denne artikkelen ==
+
  [[Kategori:Stasjoner]]
 
 
[[Grorudveien]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
 
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]
 
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]
 +
[[Kategori:Blå skilt]]
 +
[[Kategori:Bydel Alna]]

Nåværende revisjon fra 14. sep. 2022 kl. 13:18

Stasjonen sett mot øst, fra sentrum. Foto: Helge Høifødt

Grorud stasjon, ubetjent jernbanestasjon på Hovedbanen ved km 10,5, øst for krysset Østre Aker veiGrorudveien, anlagt som stasjon til Hovedbanens åpning 1854. Den opprinnelige stasjonsbygningen var tegnet av Schirmer og von Hanno, den brant i 1865, og ble erstattet av bygningen som fortsatt står her. Carl Fredriksens Transport brukte i desember 1942 stasjonen som oppsamlingssted for flyktninger. Stasjonens stillverk ble sprengt i en sabotasjeaksjon i november 1944. Et stykker nordøst for stasjonen lå under krigen Grorud bensinlager. Stasjonen ble fjernstyrt 1972 og ubetjent 1991. Stasjonsbygningen er markert med et av Oslo Byes Vels blå skilt.