Forskjell mellom versjoner av «Galleri Oslo»

(Bilde)
 
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
 
[[Fil:Galleri Oslo seen from Annette Thommesens plass.JPG|miniatyr|600x600pk|Galleri Oslo sett fra Annette Thommesens plass. Foto: Helge Høifødt
 
[[Fil:Galleri Oslo seen from Annette Thommesens plass.JPG|miniatyr|600x600pk|Galleri Oslo sett fra Annette Thommesens plass. Foto: Helge Høifødt
 
]]
 
]]
'''Galleri Oslo''', [[Schweigaards gate]] 4–14, forretningsgård oppført for Oslo Næringsselskap 1986–89 (ark. LPO Arkitektkontor A/S). To meget lange bygninger i fire og seks etasjer høy underetasje. En 400 m lang innendørs gågate ble åpnet 1989 med 60 forretninger, bevertningssteder m.m. For øvrig bussterminal på gateplan, kontorbygg og parkeringshus.  
+
'''Galleri Oslo''', [[Schweigaards gate]] 4–14, bussterminal og forretningsgård oppført for Oslo Næringsselskap 1986–89 (ark. LPO Arkitektkontor A/S). Galleri Oslo har to lange bygninger i fire og seks etasjer med kontorer over en innendørs "gate" og en høy underetasje som huser Oslo Bussterminal. Et underjordisk parkeringshus har innkjøring fra Tøyenbekken. Den 400m lange innendørs gågaten ble åpnet 1989 med 60 forretninger, bevertningssteder m.m. Som handelssenter ble imidlertid Galleri Oslo aldri noen stor suksess, med konkurranse fra Oslo City og senere Byporten, og i 2022 er handels- og servicevirksomheten begrenset.
  
Oslo Næringsselskap gikk konkurs 1990, bygget ble siden eid av Linstow eiendom, senere Oslo Areal og den daværende Akershus fylkeskommune. Flere av butikklokalene har i perioder stått tomme, det samme har en del av kontorene i østre del. Fra 1995 var det en tid bruktmarked i lokalene. Akershus fylkeskommune flyttet inn i kontorlokalene 1993; i 1998 flyttet Den polytekniske høgskole inn i østre del.
+
Oslo Næringsselskap gikk konkurs 1990, bygget ble siden eid av Linstow eiendom, senere Oslo Areal og den daværende Akershus fylkeskommune. I 2022 eies bygningen av Entra ASA, Viken Pensjonskasse og Linstow AS. Flere av butikklokalene har i perioder stått tomme, det samme har en del av kontorene i østre del.  
  
''Oslo Bussterminal'' er plassert mellom de to bygningene. Den ble pusset opp og rehabilitert 2009. I forbindelse med de store utbyggingsplanene i området har det vært forslag om å flytte bussterminalen. Det har også kommet forslag om å rive Galleri Oslo.
+
Plan og bygningsetatens «Områdeplan for Oslo S-området», behandlet av Oslo bystyre i 2012, inneholdt ambisjoner om en styrking av kollektivknutepunktet Oslo S, gjenåpning av Akerselva nord for sporområdet, ombygging av Nylandsveibrua for å etablere et mer bymessig gatenett, flytting av bussterminalen samt utvikling av en mer bymessig bebyggelsesstruktur øst for Akerselva. Galleri Oslo ble foreslått revet.
  
 
[[Kategori:Næringsbygninger]]
 
[[Kategori:Næringsbygninger]]
 
[[Kategori:Handel]]
 
[[Kategori:Handel]]
 
[[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]]
 
[[Kategori:Byvekst og fornyelse 1980-2024]]

Nåværende revisjon fra 9. feb. 2022 kl. 13:33

Galleri Oslo sett fra Annette Thommesens plass. Foto: Helge Høifødt

Galleri Oslo, Schweigaards gate 4–14, bussterminal og forretningsgård oppført for Oslo Næringsselskap 1986–89 (ark. LPO Arkitektkontor A/S). Galleri Oslo har to lange bygninger i fire og seks etasjer med kontorer over en innendørs "gate" og en høy underetasje som huser Oslo Bussterminal. Et underjordisk parkeringshus har innkjøring fra Tøyenbekken. Den 400m lange innendørs gågaten ble åpnet 1989 med 60 forretninger, bevertningssteder m.m. Som handelssenter ble imidlertid Galleri Oslo aldri noen stor suksess, med konkurranse fra Oslo City og senere Byporten, og i 2022 er handels- og servicevirksomheten begrenset.

Oslo Næringsselskap gikk konkurs 1990, bygget ble siden eid av Linstow eiendom, senere Oslo Areal og den daværende Akershus fylkeskommune. I 2022 eies bygningen av Entra ASA, Viken Pensjonskasse og Linstow AS. Flere av butikklokalene har i perioder stått tomme, det samme har en del av kontorene i østre del.

Plan og bygningsetatens «Områdeplan for Oslo S-området», behandlet av Oslo bystyre i 2012, inneholdt ambisjoner om en styrking av kollektivknutepunktet Oslo S, gjenåpning av Akerselva nord for sporområdet, ombygging av Nylandsveibrua for å etablere et mer bymessig gatenett, flytting av bussterminalen samt utvikling av en mer bymessig bebyggelsesstruktur øst for Akerselva. Galleri Oslo ble foreslått revet.