Forskjell mellom versjoner av «Fornebubanen»

(Opprettet tom side)
 
 
(9 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 +
'''Fornebubanen,''' formelt etablert som etat i januar 2017. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, med finansiering også fra staten og [[Oslopakkene]]. Osloregionen er forventet å vokse kraftig i årene som kommer. På Fornebu etableres flere tusen nye arbeidsplasser og boliger. God mobilitet mellom boliger og arbeidsplasser er av stor samfunnsmessig betydning.
  
 +
Fornebubanen åpner for en utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum som vil bidra til å redusere belastningen på overflatenettet i Oslo, ta fremtidig trafikkvekst og legge til rette for byutvikling langs traseen.
 +
 +
Oslo kommune vedtok i januar 2018 reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Lysaker-[[Majorstuen (strøk)|Majorstuen]]. Bærum kommune vedtok reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Fornebu-Lysaker i 2015.
 +
[[Kategori:Kommunale etater]]
 +
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]

Nåværende revisjon fra 12. jan. 2024 kl. 16:02

Fornebubanen, formelt etablert som etat i januar 2017. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, med finansiering også fra staten og Oslopakkene. Osloregionen er forventet å vokse kraftig i årene som kommer. På Fornebu etableres flere tusen nye arbeidsplasser og boliger. God mobilitet mellom boliger og arbeidsplasser er av stor samfunnsmessig betydning.

Fornebubanen åpner for en utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum som vil bidra til å redusere belastningen på overflatenettet i Oslo, ta fremtidig trafikkvekst og legge til rette for byutvikling langs traseen.

Oslo kommune vedtok i januar 2018 reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Lysaker-Majorstuen. Bærum kommune vedtok reguleringsplanen for Fornebubanen på strekningen: Fornebu-Lysaker i 2015.