Forskjell mellom versjoner av «Ekebergtunnelen»

(Tunnelen ble bygget med midler fra Oslopakke 1.)
Linje 1: Linje 1:
 +
[[Fil:Ekebergtunnelen.jpg|miniatyr|600x600pk|Rundkjøringen som fører inn i Ekebergtunnelen. Foto: Astrid Ledang / Oslo Byleksikon]]
 
'''Ekebergtunnelen''', del av Rv. 190, seksfelts motorveitunnel, del av fellesanlegget [[Operatunnelen]].  
 
'''Ekebergtunnelen''', del av Rv. 190, seksfelts motorveitunnel, del av fellesanlegget [[Operatunnelen]].  
  
 
Ekebergtunnelen er 1,5 km lang i to løp fra [[Sørenga]] til [[Kværner (strøk)|Kværner]] og forbinder gjennomgangstrafikk fra [[Bjørvikatunnelen]] ([[E 18|E 18)]] og [[Mosseveien]] med [[Vålerengtunnelen]] og [[Strømsveien]] ([[E 6]]). Anleggsstart 1992, åpnet for trafikk juli 1995. Tunnelen ble bygget med midler fra [[Oslopakkene|Oslopakke 1]].
 
Ekebergtunnelen er 1,5 km lang i to løp fra [[Sørenga]] til [[Kværner (strøk)|Kværner]] og forbinder gjennomgangstrafikk fra [[Bjørvikatunnelen]] ([[E 18|E 18)]] og [[Mosseveien]] med [[Vålerengtunnelen]] og [[Strømsveien]] ([[E 6]]). Anleggsstart 1992, åpnet for trafikk juli 1995. Tunnelen ble bygget med midler fra [[Oslopakkene|Oslopakke 1]].
 
[[Kategori:Tunneler]]
 
[[Kategori:Tunneler]]

Revisjonen fra 12. jun. 2020 kl. 10:20

Rundkjøringen som fører inn i Ekebergtunnelen. Foto: Astrid Ledang / Oslo Byleksikon

Ekebergtunnelen, del av Rv. 190, seksfelts motorveitunnel, del av fellesanlegget Operatunnelen.

Ekebergtunnelen er 1,5 km lang i to løp fra Sørenga til Kværner og forbinder gjennomgangstrafikk fra Bjørvikatunnelen (E 18) og Mosseveien med Vålerengtunnelen og Strømsveien (E 6). Anleggsstart 1992, åpnet for trafikk juli 1995. Tunnelen ble bygget med midler fra Oslopakke 1.