Forskjell mellom versjoner av «Den Norske Remfabrik»

Linje 1: Linje 1:
'''Den Norske Remfabrik A/S,''' tidligere fabrikk i [[Christian Krohgs gate]] 2/8 etablert i 1891 av  Adolf Baumann (1868–1932). Fabrikkbygningen i Christians Krohgs gate 2 ble oppført 1900/01, arkitekt var Ove Ekman. Fabrikkens første produkter var først lærremmer og senere andre lærvarer. I 1895 startet også produksjon av balataremmer. I 1909 startet firmaet også produksjon av gummidrivremmer, transportvbånd m.m. Etter den annen verdenskrig ble det foretatt omfattende utvidelser og moderniseringer, slik at fabrikkomplekset kom til å omfatte flere gårder. Da fabrikken var ny, gikk den lille gaten [[Borgensgangen]] ned til [[Akerselva]], senere ble den liggene midt i fabrikkomplekset. I 1950-årene hadde bedrifteen følgende avdelinger: garveri, lærremfabrikk, balataremfabrikk, gummivarefabrikk og en avdeling for teknisk gummi. Firmaet ble da ledet av grunnleggerens sønn Adolf B. Baumann (1899–1977).
+
'''Den Norske Remfabrik A/S,''' tidligere fabrikk i [[Christian Krohgs gate]] 2/8 etablert i 1891 av  Adolf Baumann (1868–1932). Fabrikkbygningen i Christians Krohgs gate 2 ble oppført 1900/01, arkitekt var Ove Ekman. Fabrikkens første produkter var lærremmer og senere andre lærvarer. I 1895 startet også produksjon av balataremmer. I 1909 startet firmaet produksjon av gummidrivremmer, transportvbånd m.m. Etter den annen verdenskrig ble det foretatt omfattende utvidelser og moderniseringer, slik at fabrikkomplekset kom til å omfatte flere gårder. Da fabrikken var ny, gikk den lille gaten [[Borgensgangen]] ned til [[Akerselva]] langs fabrikkbygningens nordvegg, senere ble den liggene midt i fabrikkomplekset. I 1950-årene hadde bedrifteen følgende avdelinger: garveri, lærremfabrikk, balataremfabrikk, gummivarefabrikk og en avdeling for teknisk gummi. Firmaet ble da ledet av grunnleggerens sønn Adolf B. Baumann (1899–1977).
  
Remfabrikken ble i 1960-årene flyttet ut av Oslo, først til Oppegård, senere til  Kongsvinger og Hallingdal. Fra 1980-årene av ble bedriften kjøpt opp og solgt til utenlandske eiere, ført til det svenske gummikonsernet Trelleborg, selskapet fikk da navnet Trelleborg Atlas, med Remfabrikkens kjente merke Atlas bevart som en del av firmanavnet. Selskapet  hadde da 180 ansatte på Kongsvinger og i Hallingdal. Rundt 1990 var navnet Trellex Atlas. Så ble Trelleborg splittet opp, og gummidelen Trellex Atlas kom under Svedala i 1993. I 2001 ble så Svedala kjøpt opp av finske Metso Minerals, som i 2009 la ned bedriftens siste produksjonsanlegg på Kongsvinger, som under forskjellige navn hadde fortsatt å produsere spesialiserte produkter for transportbånd flyplasser, i steinknuseverk osv.  
+
Remfabrikken ble i 1960-årene flyttet ut av Oslo, først til Oppegård, senere til  Kongsvinger og Hallingdal. Fra 1980-årene av ble bedriften kjøpt opp og solgt til utenlandske eiere, ført til det svenske gummikonsernet Trelleborg, den fikk da navnet Trelleborg Atlas med Remfabrikkens kjente merke Atlas bevart som en del av firmanavnet. Selskapet  hadde da 180 ansatte på Kongsvinger og i Hallingdal. Rundt 1990 var navnet endret til Trellex Atlas. Så ble Trelleborg splittet opp, og gummidelen Trellex Atlas kom under selskapet Svedala. I 2001 ble så Svedala kjøpt opp av finske Metso Minerals, som i 2009 la ned bedriftens siste produksjonsanlegg på Kongsvinger, som under forskjellige navn hadde fortsatt å produsere spesialprodukter som  transportbånd til flyplasser, til steinknuseverk osv.
 
[[Kategori:Industri]]
 
[[Kategori:Industri]]
 
[[Kategori:Bydel Sentrum]]
 
[[Kategori:Bydel Sentrum]]

Revisjonen fra 26. okt. 2020 kl. 17:32

Den Norske Remfabrik A/S, tidligere fabrikk i Christian Krohgs gate 2/8 etablert i 1891 av Adolf Baumann (1868–1932). Fabrikkbygningen i Christians Krohgs gate 2 ble oppført 1900/01, arkitekt var Ove Ekman. Fabrikkens første produkter var lærremmer og senere andre lærvarer. I 1895 startet også produksjon av balataremmer. I 1909 startet firmaet produksjon av gummidrivremmer, transportvbånd m.m. Etter den annen verdenskrig ble det foretatt omfattende utvidelser og moderniseringer, slik at fabrikkomplekset kom til å omfatte flere gårder. Da fabrikken var ny, gikk den lille gaten Borgensgangen ned til Akerselva langs fabrikkbygningens nordvegg, senere ble den liggene midt i fabrikkomplekset. I 1950-årene hadde bedrifteen følgende avdelinger: garveri, lærremfabrikk, balataremfabrikk, gummivarefabrikk og en avdeling for teknisk gummi. Firmaet ble da ledet av grunnleggerens sønn Adolf B. Baumann (1899–1977).

Remfabrikken ble i 1960-årene flyttet ut av Oslo, først til Oppegård, senere til Kongsvinger og Hallingdal. Fra 1980-årene av ble bedriften kjøpt opp og solgt til utenlandske eiere, ført til det svenske gummikonsernet Trelleborg, den fikk da navnet Trelleborg Atlas med Remfabrikkens kjente merke Atlas bevart som en del av firmanavnet. Selskapet  hadde da 180 ansatte på Kongsvinger og i Hallingdal. Rundt 1990 var navnet endret til Trellex Atlas. Så ble Trelleborg splittet opp, og gummidelen Trellex Atlas kom under selskapet Svedala. I 2001 ble så Svedala kjøpt opp av finske Metso Minerals, som i 2009 la ned bedriftens siste produksjonsanlegg på Kongsvinger, som under forskjellige navn hadde fortsatt å produsere spesialprodukter som transportbånd til flyplasser, til steinknuseverk osv.