Den norske Amerikalinje A/S

Revisjon per 25. sep. 2017 kl. 10:00 av Emotion (diskusjon | bidrag) (Created page with "Den, A/S, fork. NAL, tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved Jernbanetorget; gården ble i 1...")
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Den, A/S, fork. NAL, tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved Jernbanetorget; gården ble i 1970-årene solgt til Den norske Creditbank, og rederiet hadde senere kontorer på Fridtjof Nansens plass.

Amerikalinjen startet sin virksomhet i 1913 med transatlantisk passasjer- og godstrafikk med S/S Kristianiafjord (forliste i 1917). Senere samme år fulgte S/S Bergensfjord (solgt i 1946) og i 1918 S/S Stavangerfjord (solgt til opphugging i 1963). M/S Oslofjord fra 1937 ble minesprengt i 1940. Etter den annen verdenskrig ble flåten fornyet med en ny M/S Oslofjord (1949, forlist i 1970) og en ny M/S Bergensfjord (1956, solgt i 1971). Rederiets passasjerskip gikk i fast rute mellom Oslo og New York frem til 1973, og var i mange år en viktig forbindelseslinje mellom Norge og «det norske Amerika». Amerikabåtens juleanløp i Oslo var alltid imøtesett med forventning; når båten – fullt opplyst og med juletre i masten – la til ved Utstikker I, ble den tatt imot av en stor folkemengde med musikkorps i spissen.

Fra 1950-årene tok NAL opp cruisefart om vinteren, først med de vanlige passasjerskipene, fra 1960-årene også med to spesialbygde cruiseskip, M/S Sagafjord (1965) og M/S Vistafjord (1973). Rederiet trakk seg ut av cruisevirksomheten i 1981. Etter dette var NAL særlig aktiv innen sjøtransport av biler. Overtatt av Wilh. Wilhelmsen i 1995 og slått sammen med Wilhelmsen Lines.

Referanser i denne artikkelen

Jernbanetorget

Referanser til denne artikkelen

Jernbanetorget, Strandgata, Utstikker I