Forskjell mellom versjoner av «C. E. Sontum & Co.»

m (Trond flyttet siden Sontum & Co. til C. E. Sontum & Co.)
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''Sontum & Co.,''' ''C. E.,'' tidligere bilforretning opprettet i 1890 av generalkonsul Christian Edward Sontum med tilhold i egen gård i [[Grensen]] 5–7 («Sontumgården»). Firmaet forhandlet merker som Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, Studebaker, Morris, Wolseley, Riley og MG og hadde verksted i [[Neuberggata]] på Majorstuen, en tid også i [[Københavngata]] på [[Rodeløkka (strøk)|Rodeløkka]]. Forretningen importerte også motorsykler og sykler.
+
'''C. E. Sontum & Co.,''' tidligere bilforretning opprettet i 1890 av generalkonsul Christian Edward Sontum med tilhold i egen gård i [[Grensen]] 5–7 («Sontumgården»). Firmaet forhandlet merker som Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, Studebaker, Morris, Wolseley, Riley og MG, og hadde verksted i [[Neuberggata]] på Majorstuen, en tid også i [[Københavngata]] på [[Rodeløkka (strøk)|Rodeløkka]]. Forretningen importerte også motorsykler og sykler.
  
Fra 1907 forsøkte den tyske mekanikeren Karl Hantsch, som arbeidet hos Sontum, seg med serieproduksjon av en norsk bil gjennom firmaet Norsk Automobil og Vognfabrik. Under 10 biler ble laget.
+
Fra 1907 forsøkte den tyske mekanikeren Karl Hantsch, som arbeidet hos Sontum, seg med serieproduksjon av en norsk bil gjennom firmaet Norsk Automobil og Vognfabrik. Under ti biler ble laget.
  
 
[[Kategori:Industri]]
 
[[Kategori:Industri]]
 
[[Kategori:Handel]]
 
[[Kategori:Handel]]

Nåværende revisjon fra 19. okt. 2019 kl. 16:03

C. E. Sontum & Co., tidligere bilforretning opprettet i 1890 av generalkonsul Christian Edward Sontum med tilhold i egen gård i Grensen 5–7 («Sontumgården»). Firmaet forhandlet merker som Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, Studebaker, Morris, Wolseley, Riley og MG, og hadde verksted i Neuberggata på Majorstuen, en tid også i KøbenhavngataRodeløkka. Forretningen importerte også motorsykler og sykler.

Fra 1907 forsøkte den tyske mekanikeren Karl Hantsch, som arbeidet hos Sontum, seg med serieproduksjon av en norsk bil gjennom firmaet Norsk Automobil og Vognfabrik. Under ti biler ble laget.