Forskjell mellom versjoner av «C. E. Sontum & Co.»

(Created page with "C.E., tidligere bilforretning opprettet i 1890 av generalkonsul Christian Edward Sontum med tilhold i egen gård i Grensen 5–7 («Sontumgården»). Firmaet forhandlet merker...")
 
Linje 1: Linje 1:
C.E., tidligere bilforretning opprettet i 1890 av generalkonsul Christian Edward Sontum med tilhold i egen gård i Grensen 5–7 («Sontumgården»). Firmaet forhandlet merker som Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, Studebaker, Morris, Wolseley, Riley og MG og hadde verksted i Neuberggata på Majorstuen, en tid også i Københavngata på Rodeløkka. Importerte også motorsykler og sykler.
+
'''Sontum & Co.,''' ''C. E.,'' tidligere bilforretning opprettet i 1890 av generalkonsul Christian Edward Sontum med tilhold i egen gård i [[Grensen]] 5–7 («Sontumgården»). Firmaet forhandlet merker som Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, Studebaker, Morris, Wolseley, Riley og MG og hadde verksted i [[Neuberggata]] på Majorstuen, en tid også i [[Københavngata]] [[Rodeløkka (strøk)|Rodeløkka]]. Forretningen importerte også motorsykler og sykler.
  
 
Fra 1907 forsøkte den tyske mekanikeren Karl Hantsch, som arbeidet hos Sontum, seg med serieproduksjon av en norsk bil gjennom firmaet Norsk Automobil og Vognfabrik. Under 10 biler ble laget.
 
Fra 1907 forsøkte den tyske mekanikeren Karl Hantsch, som arbeidet hos Sontum, seg med serieproduksjon av en norsk bil gjennom firmaet Norsk Automobil og Vognfabrik. Under 10 biler ble laget.
  
== Referanser til denne artikkelen ==
+
  [[Kategori:Næringsliv]]
 
+
[[Kategori:Handel]]
[[Grensen]]
 

Revisjonen fra 13. jun. 2018 kl. 11:54

Sontum & Co., C. E., tidligere bilforretning opprettet i 1890 av generalkonsul Christian Edward Sontum med tilhold i egen gård i Grensen 5–7 («Sontumgården»). Firmaet forhandlet merker som Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, Studebaker, Morris, Wolseley, Riley og MG og hadde verksted i Neuberggata på Majorstuen, en tid også i KøbenhavngataRodeløkka. Forretningen importerte også motorsykler og sykler.

Fra 1907 forsøkte den tyske mekanikeren Karl Hantsch, som arbeidet hos Sontum, seg med serieproduksjon av en norsk bil gjennom firmaet Norsk Automobil og Vognfabrik. Under 10 biler ble laget.