Forskjell mellom versjoner av «Biørn Biørnstad & Co.»

Linje 7: Linje 7:
 
I Oslo hadde rederiet først kontorer i [[Kirkegata]] 8, senere i [[Stortingsgata]] 8.
 
I Oslo hadde rederiet først kontorer i [[Kirkegata]] 8, senere i [[Stortingsgata]] 8.
 
[[Kategori:Rederier]]
 
[[Kategori:Rederier]]
 +
[[Kategori:Shipping]]

Revisjonen fra 28. apr. 2021 kl. 11:14

Biørn Biørnstad & Co., tidligere skipsrederi etablert i Kristiania i 1915 av Biørn Biørnstad (1892–1963) og hans far Carl Biørnstad (1859–1925), som imidlertid forlot firmaet etter fire år. Forløper var rederiet Brødrene Biørnstad, som var drevet av brødrene Carl og Hans Biørnstad fra Sarpsborg, men med hovedkontor i Kristiania og filialer i Drammen og Sarpsborg. Dette firmaet ble oppløst ved utgangen av 1915, og Biørn Biørnstad overtok rederiets siste båt S/S «Falk». Det nye rederiets første motorskip ble levert i 1924. I 1950-årene hadde Biørns Biørnstad fire motortankskip og to motorfruktkjøleskip.

Biørnstad overtok etter krigen Alby gods på Jeløya og flyttet høsten 1952 ledelsen av rederiet til Moss. Han var barnløs, og da han døde i 1963, kom Olaf Berggraf inn som ny innehaver og leder. Rederiet fortsatte med tankfart og hadde gode år frem til 1970-årene. Kontrahering av store tankskip 1970–73 førte til økonomiske problemer da markedet falt sammen i 1975. To 370 000-tonnere ble kansellert, men to 285 000-tonnere ble levert i 1975/76. Rederiet oppnådde garantier fra Garantiinstituttet for Skip og Borerigger og klarte å holde det gående til 1981. Da ble garantiene terminert, og Biørnstads tre VLCC’er (Very Large Crude Carriers) ble i desember 1981 overtatt av Sig. Bergesen d. y. & Co.

Biørn Biørnstads rederiflagg var hvitt med lyseblå kant og en lyseblå B i midten. Skorsteiene var hvite med en blå stipe øverst og en stor lyseblå B på siden.

I Oslo hadde rederiet først kontorer i Kirkegata 8, senere i Stortingsgata 8.