Forskjell mellom versjoner av «Besserud stasjon»

Linje 1: Linje 1:
 +
[[Fil:291D4350-9669-4138-B86D-29C6CC171524.jpg|miniatyr|600x600pk|Besserud Stasjon, April 2019.
 +
Foto: Aslak Malmåsen
 +
]]
 
'''Besserud stasjon,''' [[Holmenkollveien|Holmenkollveien 101]], stasjon på [[Holmenkollbanen]], 242,2 moh, banens endestasjon 1898–1915, het da ''Holmenkollen''. Stasjonsnavnet skyldes antakelig nærheten til Besserudmyra/[[Besserudtjernet]] ved [[Holmenkollbakken|Holmenkollbakken.]] Stasjonsbygningen stod ferdig til åpningen av banen (ark. Paul Due), den er en tømmerbygning, opprinnelig i dragestil, senere ombygd og panelt. Den er en speilvendt versjon av stasjonsbygningen som stod på [[Slemdal]]. Som denne hadde den venteværelse og kontor i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje. Da stasjonen var ny, hadde den også et kombinert vedskur/privet, en vognremisse og et godshus med leilighet i annen etasje. Ved forlengelsen av banen i 1915 ble godshuset flyttet til [[Lillevann]], og tatt i bruk som stasjonsbygning der.  
 
'''Besserud stasjon,''' [[Holmenkollveien|Holmenkollveien 101]], stasjon på [[Holmenkollbanen]], 242,2 moh, banens endestasjon 1898–1915, het da ''Holmenkollen''. Stasjonsnavnet skyldes antakelig nærheten til Besserudmyra/[[Besserudtjernet]] ved [[Holmenkollbakken|Holmenkollbakken.]] Stasjonsbygningen stod ferdig til åpningen av banen (ark. Paul Due), den er en tømmerbygning, opprinnelig i dragestil, senere ombygd og panelt. Den er en speilvendt versjon av stasjonsbygningen som stod på [[Slemdal]]. Som denne hadde den venteværelse og kontor i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje. Da stasjonen var ny, hadde den også et kombinert vedskur/privet, en vognremisse og et godshus med leilighet i annen etasje. Ved forlengelsen av banen i 1915 ble godshuset flyttet til [[Lillevann]], og tatt i bruk som stasjonsbygning der.  
  

Revisjonen fra 13. des. 2020 kl. 21:14

Besserud Stasjon, April 2019. Foto: Aslak Malmåsen

Besserud stasjon, Holmenkollveien 101, stasjon på Holmenkollbanen, 242,2 moh, banens endestasjon 1898–1915, het da Holmenkollen. Stasjonsnavnet skyldes antakelig nærheten til Besserudmyra/Besserudtjernet ved Holmenkollbakken. Stasjonsbygningen stod ferdig til åpningen av banen (ark. Paul Due), den er en tømmerbygning, opprinnelig i dragestil, senere ombygd og panelt. Den er en speilvendt versjon av stasjonsbygningen som stod på Slemdal. Som denne hadde den venteværelse og kontor i første etasje og stasjonsmesterbolig i annen etasje. Da stasjonen var ny, hadde den også et kombinert vedskur/privet, en vognremisse og et godshus med leilighet i annen etasje. Ved forlengelsen av banen i 1915 ble godshuset flyttet til Lillevann, og tatt i bruk som stasjonsbygning der.

Stasjonen hadde postkontor helt fra starten av, og det het Holmenkollen til det ble nedlagt i slutten av 2004. I begynnelsen var det postforbindelse med postledsager på trikken tre ganger om dagen på hverdager og en gang på helligdager. 1. januar 2005 ble det åpnet Post i butikk i ICA Nær-butikken, nå Matkroken, nedenfor stasjonen. Et av Oslo Byes Vels blå skilt står på fasaden mot sporene for å markere at dette var banens første endestasjon, Holmenkollen.