Forskjell mellom versjoner av «Bærumsbanen»
(Created page with "A/S, opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S Kristiania Elektriske Sporvei 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene Lilleakerbanen, opprinnelig åpnet 1...") |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | A/S, opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S [[Kristiania Elektriske Sporvei]] 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene [[Lilleakerbanen]], opprinnelig åpnet 1919 og [[Kolsåsbanen]]. Lilleakerbanen ble forlenget til Bekkestua og Haslum i 1924 og fikk da navnet Bærumsbanen. Strekningen til Kolsås var ferdig i 1930. Bærumsbanens linje ble i 1942 delt i to. Kolsåsbanen ble ført på en ny strekning fra Lysakerelven til Sørbyhaugen og fulgte Holmenkolbanens nett inn til Nationaltheatret. Lilleakerbanen fikk ny sløyfe på Jar. Fra 1937 hadde A/S Bærumsbanen også driftsansvar for Østensjøbanen, som inntil 1967 ble drevet i samtrafikk med Lilleakerbanen. Allerede i 1930-årene overtok AS Oslo Sporveier aksjemajoriteten i selskapet. Resten av selskapets aksjer ble innløst 1944, men A/S Bærumsbanen bestod formelt som aksjeselskap inntil 1971. | + | '''Bærumsbanen A/S''', opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S [[Kristiania Elektriske Sporvei]] 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene [[Lilleakerbanen]], opprinnelig åpnet 1919 og [[Kolsåsbanen]]. Lilleakerbanen ble forlenget til Bekkestua og Haslum i 1924 og fikk da navnet Bærumsbanen. Strekningen til Kolsås var ferdig i 1930. Bærumsbanens linje ble i 1942 delt i to. Kolsåsbanen ble ført på en ny strekning fra [[Lysakerelva|Lysakerelven]] til [[Sørbyhaugen (strøk)|Sørbyhaugen]] og fulgte [[Holmenkolbanen A/S|Holmenkolbanens]] nett inn til [[Nationaltheatret]]. Lilleakerbanen fikk ny sløyfe på Jar. Fra 1937 hadde A/S Bærumsbanen også driftsansvar for [[Østensjøbanen]], som inntil 1967 ble drevet i samtrafikk med Lilleakerbanen. Allerede i 1930-årene overtok [[Oslo Sporveier|AS Oslo Sporveier]] aksjemajoriteten i selskapet. Resten av selskapets aksjer ble innløst 1944, men A/S Bærumsbanen bestod formelt som aksjeselskap inntil 1971. |
== Referanser i denne artikkelen == | == Referanser i denne artikkelen == | ||
− | [[ | + | [[Kategori:Samferdsel]] |
− | + | [[Kategori:T-baner og forstadsbaner]] | |
− | |||
− | |||
− |
Revisjonen fra 26. jun. 2018 kl. 19:11
Bærumsbanen A/S, opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S Kristiania Elektriske Sporvei 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene Lilleakerbanen, opprinnelig åpnet 1919 og Kolsåsbanen. Lilleakerbanen ble forlenget til Bekkestua og Haslum i 1924 og fikk da navnet Bærumsbanen. Strekningen til Kolsås var ferdig i 1930. Bærumsbanens linje ble i 1942 delt i to. Kolsåsbanen ble ført på en ny strekning fra Lysakerelven til Sørbyhaugen og fulgte Holmenkolbanens nett inn til Nationaltheatret. Lilleakerbanen fikk ny sløyfe på Jar. Fra 1937 hadde A/S Bærumsbanen også driftsansvar for Østensjøbanen, som inntil 1967 ble drevet i samtrafikk med Lilleakerbanen. Allerede i 1930-årene overtok AS Oslo Sporveier aksjemajoriteten i selskapet. Resten av selskapets aksjer ble innløst 1944, men A/S Bærumsbanen bestod formelt som aksjeselskap inntil 1971.